Waarom gebruik maken van advertentie extensies in Google Adwords?

Via Adwords kan je advertenties maken die getoond worden bij het zoeken in Google of op verschillende websites zoals buienradar, nu.nl etc. De advertenties, zowel tekst als de banners, kan je uitbreiden met advertentie extensies, waardoor je advertentie meer opvalt. Wanneer je hier nog niet bekend in bent, verwijs ik graag naar mijn artikel “Wat is Google Adwords?“.

Wat zijn advertentie extensies?

Advertentie extensies zijn een uitbreiding op de advertentie die je maakt in je Google Adwords campagne. Je kan een advertentie uitbreiden met de volgende extensies:

  • Oproep extensie: telefoonnummer toevoegen aan de advertentie zodat bezoekers meteen kunnen bellen.
  • Locatie extensie: door het adres toe te voegen, kunnen klanten zien waar het bedrijf zich bevindt en kunnen via het kaartje van Google maps de omgeving zien of route plannen.
  • Sitelinks: hiermee is het mogelijk om meer links onder de kopregels van de tekstadvertentie toe te voegen. Je kan de advertentie uitbreiden met maximaal 6 links naar verschillende onderdelen op je website zoals “direct contact”, “sales” en “producten”.
  • Social media extensie: deze extensie laat zien hoeveel Google+ volgers het bedrijf heeft. In Nederland wordt hier nog relatief weinig gebruik van gemaakt, de Google+ pagina van 100 heeft volgens mij maar een paar volgers.
  • Beoordelingen webshop: Met deze extensie worden recensies van producten door kopers gekoppeld aan de advertentie. Bezoekers zien dus meteen welke adverteerder goede beoordelingen krijgt en zullen eerder doorklikken.
  • Aanbiedingsextensie: Deze zijn nog niet beschikbaar in Nederland, maar hiermee kan je aanbiedingen op je webshop extra aandacht geven.

Waarom zou je gebruik maken van advertentie extensies?

voorbeeld adwords extensiesAdvertentie extensies zorgen ervoor dat jouw advertentie meer opvalt dan andere en geeft de gebruiker de mogelijkheid om meteen door te klikken naar de link die voor hem of haar het meest interessant is. Google gebruikt steeds meer ruimte op hun resultaten pagina voor advertenties dus het valt meer op om hier meteen een groot gedeelte voor je advertentie beschikbaar te maken.

Wat zijn de kosten voor extensies?

Wanneer bezoekers klikken op de link(s) naar je website, betaal je voor de klik. Wanneer bezoekers bellen, wordt dit niet berekend en wanneer ze het adres willen zien via Google maps, wordt hier ook niks voor gerekend.

Instellen van advertentie extensies

De extensies zijn in te stellen via de Adwords campagne onder het tabblad “Advertentie extensies”. Iedere soort extensie is in te stellen per advertentie groep in de campagne. advertentie extensies instellen in Google Adwords