Veel gemaakte Google Adwords fouten

Wanneer je met Google Adwords begint, is het goed om meteen deze basis instellingen te verbeteren.

Om de meest gemaakte Adwords fouten te benoemen, eerst kort een uitleg wat Google Adwords is.

Wat is Adwords

Google Adwords = adverteren in Google en het display netwerk. 

Met Google Adwords is het mogelijk om te adverteren in Google en op verschillende gerelateerde websites.

Adwords is opgedeeld in 2 groepen, namelijk het adverteren in het zoeknetwerk en het adverteren in het display netwerk.

Google zoeknetwerk: met deze optie kan je hoog in de zoekmachine komen door te betalen voor advertenties. die boven en naast de ‘normale’ zoekresultaten staan.

Google display netwerk: door te adverteren in het display netwerk kan je banners plaatsen op websites zoals youtube.com, telegraaf.nl, marktplaats.nl en buienradar.nl.

Wat doen wij met PostAds voor klanten aan Adwords

Wij richten als Adwords specialisten advertentiecampagnes in voor zowel het zoeknetwerk als het display netwerk van Google Adwords.

Doordat we ook onze Google certificaten hebben, hier dagelijks mee bezig zijn en persoonlijke ondersteuning van Google krijgen, zijn we Google Certified Partner.

Vooraf aan elke Adwords inrichting bepalen we eerst de doelstelling van de campagne. Weten waarom je Google Adwords inzet is van essentieel belang met name wanneer er sprake is van een beperkt budget.

Interne linkEen doelstelling kan gericht zijn op verkoop van een product of naamsbekendheid in een bepaalde regio.

Regelmatig krijgen we de vraag om eens mee te kijken naar een Adwords campagne die door een ander SEA bedrijf ingericht is en we slagen er telkens in om verbeteringen te behalen.

In principe komen we bijna altijd de standaard “fouten” tegen. De meeste Adwords fouten die we tegen komen, heb ik hieronder benoemd.

Wat zijn de meest gemaakte Adwords fouten

  1. Conversies staan niet ingericht
  2. Mobiele targeting te breed
  3. Taalkeuze niet optimaal
  4. Zoekwoorden te breed ingericht
  5. Geen gebruik van sitelink-extensies

1. Conversies staan niet ingericht

Wanneer je Adwords inricht, is het belangrijkste dat je meet of Adwords werkt voor je. Door conversies in te richten kan je zien welke bezoekers vanuit Adwords daadwerkelijk een aankoop doen, contact opnemen of zich inschrijven op een nieuwsbrief.

Deze conversie code kan de webbouwer inrichten of kan je koppelen vanuit Google Analytics.

2. Mobiele targeting te breed

Veel Adwords campagnes staan standaard ingericht op alle apparaten. Dit houdt in dat je advertenties in beeld komen op bezoekers met een pc, Mac, tablet of smartphone.

Voor een aantal bedrijven is het niet nuttig om Adwords budget uit te geven voor smartphones. Uit statistieken blijkt dat veel bezoekers aankopen in een webshop nog vooral via tablet of pc doen. De smartphone wordt in dit geval alleen gebruikt om te oriënteren.

Je kan er dus voor kiezen om wel te adverteren op smartphones, maar wanneer je je budget scherp wilt inzetten, is het mogelijk om smartphones uit te sluiten in Adwords.

3. Taalkeuze niet optimaal

In Nederland worden nog regelmatig tablets en computers verkocht waar een Engelstalige software versie op zit. In dat geval is de standaard taal ook ingesteld op Engels.

Wanneer je Adwords inricht voor een doelgroep in Nederland, is het verstandig om bij taalkeuze ook de optie Engels in te stellen.

4. Zoekwoorden te breed ingericht

Dit zien we regelmatig bij bestaande accounts en is vaak ook een reden waardoor je budget snel op gaat!

Zoekwoorden kan je groeperen, uitsluiten en anders targetten zodat je minder betaald per klik. Door woorden uit te sluiten zorg je ervoor dat je echt alleen de bezoekers bereikt waar je iets aan kan verkopen.

Door een zoekwoord zoals “marktplaats” of “2e hands” uit te sluiten, zorg je ervoor dat je advertentie niet getoond wordt aan bezoekers die op zoek zijn naar tweede hands producten.

5. Geen gebruik van sitelink-extensies

Wanneer je iets verder Adwords ingericht hebt, kan je ook gebruik maken van de sitelink-extensies. Hiermee kan je meerdere links in 1 advertentie zetten. Door dit te doen geef je de bezoeker de keuze om te klikken op de link die het meest aanspreekt. Het kost niks extra’s om een sitelink-extensie te gebruiken, een klik op een sitelink-extensies wordt berekend als een normale ”klik”.

Een ander voordeel van het gebruik van sitelink extensies is dat je advertentie meer ruimte in neemt, waardoor bezoekers ook eerder op je advertentie klikken.

Aan de slag met Google Adwords?

Ik hoop dat de meest gemaakte fouten in Adwords nu benoemd zijn en dat ik je praktische tips heb kunnen geven met dit blog artikel.

Wil je op een goede manier jouw Google Adwords campagne inrichten? Wij nodigen je graag uit bij ons op kantoor om als Adwords specialist de doelstelling en de mogelijkheden door te nemen.

Maak een afspraak met mij via 076 – 501 80 21 of stuur me een bericht op erik@postads.nl.

  • Sabine Snijders

    Goed artikel! Je ziet inderdaad vaak dat als mensen zelf beginnen met
    Adwords ze deze code niet in de website zetten. Heel erg zonde, want zo kan je inderdaad niet goed meten of je campagnes nu wel of geen effect hebben. Het is een kleine moeite en je hebt er veel baat bij!