Vijf stappen om de advertentiekwaliteit in Adwords te verbeteren

Google heeft als doel om een perfect antwoord te geven op de gestelde zoekvraag. Google wil alleen de meest relevante zoekresultaten tonen wanneer de gebruiker zoekt. Dit geldt zowel voor de advertenties als de organische (gratis) zoekresultaten, want wanneer de advertentie relevant voor de zoekvraag is, is de kans dat bezoekers hier op klikken ook groter.

Advertentiekwaliteit controleren

Om de advertentiekwaliteit te verbeteren moet je de huidige kwaliteitsscore meten in je campagne, dit kan op verschillende manieren, maar ik heb het hier vanaf de zoekwoorden gedaan. Wanneer je in de campagne van Adwords zit, kan je bij de zoekwoorden met je muis over het tekstbolletje gaan, waarna je de kwaliteitsscore van dat zoekwoord ziet.

Adwords advertentiekwaliteit controleren

De kwaliteitsscore is een getal tussen 1 en 10, waarbij 10 het hoogste is. De kwaliteitsscore wordt iedere keer bijgewerkt wanneer een advertentie in aanmerking komt voor de advertentieveiling.

Stap 1: verbeter de bestemmingspagina

Dit is één van de belangrijkste aspecten van de advertentiekwaliteit. De bezoeker klikt op een advertentie waarin staat dat ze een product kunnen kopen, dan verwachten ze de pagina van het product met hierop een knop om het product te kopen. Het is goed om dit zelf te testen via het diagnose programma in Adwords. Zorg dat je een overzichtelijke landingspagina hebt waarop duidelijk het doel te vinden is, zoals een aankoop of mogelijkheid om contact op te nemen.

Stap 2: gebruik alleen relevante zoekwoorden voor een advertentie

Het zoekwoord moet relevant zijn voor de advertentie en de zoekvraag. Het is goed om zoekwoorden zo nu en dan te herzien om te zorgen dat alleen de meest relevante zoekwoorden gebruikt worden bij een campagne. Je kan zoekwoorden aanpassen door gebruik te maken van zoektypes. Je doet dit door om de zoekwoorden tekens te zetten, waardoor een zoekwoord specifieker wordt dan de standaard type breed zoeken. Standaard worden bij zoekwoorden ook spelfouten, synoniemen en relevante varianten getoond.

  • zoeken op woordgroep: “beter vindbaar online” levert zoekresultaten op waarin de woordgroep gebruikt wordt. Bezoekers zoeken bijvoorbeeld op: beter vindbaar online in Brabant.
  • exact zoeken: [beter vindbaar online] zorgt ervoor dat de advertentie getoond wordt wanneer de bezoeker alleen zoekt op die termen en volgorde.
  • modifier voor breed zoeken: +beter +vindbaar +online zorgt ervoor dat de advertentie getoond wordt bij bezoekers die zoeken op “online beter vindbaar” of “goed vindbaar online”.
  • uitsluitingszoekwoord: door het zoekwoord als volgt aan te passen; beter vindbaar -online, zorg je ervoor dat bezoekers die zoeken op “beter vindbaar online” je advertentie niet gaan zien. Wel wanneer ze zoeken op “beter vindbaar” omdat hier het woord online niet in gebruikt wordt.

Stap 3: zoekwoorden in de advertentie zetten

Door gebruik te maken van de zoekwoorden in de advertentie, zorg je ervoor dat bezoekers ervaren dat de advertentie relevant is voor hen. Je kan dit doen door de zoekwoorden in de advertentie te zetten of door keyword insertion. Keyword insertion wordt gebruikt om dynamisch de zoekwoorden in de advertentie te tonen.

Wanneer je een bloemenzaak hebt, kan je keyword insertion als volgt in de titel van de advertentie gebruiken: Koop nu uw {KEYWORD: bloemen}!

Bezoekers die bijvoorbeeld zoeken op rozen, waarbij dit woord ook bij je zoekwoorden staat, krijgen de advertentie de volgende titel: Koop nu uw ROZEN!

Let op! Wanneer je gebruik maakt van keyword insertion is het belangrijk om de zoekwoorden zo specifiek mogelijk te maken en geen gebruik te maken van breed zoeken omdat hier ook synoniemen gebruikt worden waardoor er soms een vreemde zin kan ontstaan in de advertentie.

Stap 4: pas je bod voor een zoekwoord aan

Door het bod aan te passen voor een zoekwoord, zorg je dat je advertentie hoger in de advertentieveiling komt. Uiteindelijk is dit goed om te doen, want hiermee verbeter je ook de CTR en daardoor de advertentiekwaliteit. Doordat je de advertentiekwaliteit verbetert, zorg je ervoor dat je in de toekomst minder betaalt om hoger te komen. Dit is een blijvend proces, waardoor je bodaanpassingen wekelijks zal moeten bijstellen.

Stap 5: voeg een call-to-action toe

Je advertentie moet relevant zijn en de bezoeker moet meteen zien wat hij/zij kan verwachten van de bestemmingswebsite. Door een call-to-action in de advertentie te zetten, spoor je de bezoeker aan om meteen datgene te doen wat je vraagt, zodat de conversie op de bestemmingspagina hoger is. Door de conversie te verhogen, zorg je indirect dat je de advertentiekwaliteit verbetert.

Meer Adword tips ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Wanneer je zo nu en dan op de hoogte wilt worden gehouden, kan je je inschrijven voor mijn nieuwsbrief. Hierin stuur ik Adword tips om je advertentiecampagne te optimaliseren.