De perfecte AdWords inrichting

Update juli 2018: herzien van AdWords structuur

Het is al een tijd geleden dat ik over Google AdWords heb geschreven. Binnen mijn bedrijf, PostAds, ben ik er veel mee bezig, alleen de tijd om over de laatste updates te bloggen besteedde ik liever aan SEO onderzoek of social media marketing.

De perfecte AdWords inrichting

Marketeers zijn altijd op zoek naar de perfecte campagne inrichting. Je wilt weinig betalen voor de kliks en gebruikt het budget vooral om verkoop te genereren. Hierdoor moet je continu blijven sleutelen aan je AdWords campagnes. De perfecte inrichting krijg je niet door een aantal instellingen vooraf in te richten en dan drie weken hier niet naar om te kijken.

Hieronder enkele stappen waaraan je AdWords campagne aan moet voldoen wil je de perfecte inrichting krijgen.

1. Deel je campagne in op 1 product

Dit is een basis regel, maar wil je een product verkopen, richt je campagne dan ook in op dat ene product. Gebruik gecombineerde zoekwoorden en beperk je bij het opzetten van de campagne tot 7-10 trefwoorden.

Ik maak ook regelmatig campagnes waarbij 20 advertentiegroepen gevuld zijn. Iedere advertentiegroep is hierbij op 1 of 2 zoekwoorden gericht, zodat de kwaliteitsscore hier ook bijna altijd 8, 9 of 10 is.

2. Mobiele gebruikers?

Bij AdWords kan je kiezen of je campagne meedraait op alle apparaten zoals pc, tablet of mobiele telefoon. Ga bij het opzetten van je campagne na of bezoekers je product gaan kopen vanaf een telefoon. Tegenwoordig maken steeds meer mensen gebruik van een telefoon, maar een aankoop op een webshop gaat zelden via een telefoon.

In 2018 is dit wel veranderd en bestellen meer mensen ook via telefoons. Deze instelling is dus erg afhankelijk van het soort product dat je in je webshop aanbiedt.

Vroeger was het verstandig om het bod voor telefoons te verlagen met 100%, tegenwoordig is dit voor iedere branche anders en heb ik zelf campagnes waar we 25% meer bieden op telefoons.

3. Maak gebruik van alle features in AdWords

Tegenwoordig kan een advertentie meerdere links klikken. Je advertentie bestaat dus niet alleen uit de titel en twee regels tekst, maar ook uit extra links, je telefoonnummer en adres.

Doordat je meerdere links kan maken, kan je er 1 naar de productpagina doen, 1 direct naar recensies van het product, 1 naar onderhoudsproducten en 1 naar de contactgegevens. Door hier gebruik van te maken, is je advertentie kwalitatief beter en ga je minder betalen per klik.

4. Remarketing inrichten

Remarketing is een belangrijk onderdeel in Google AdWords waar nog weinig gebruik van wordt gemaakt. Met remarketing zorg je dat bezoekers die eenmaal op je website zijn geweest, enkele banners te zien krijgen op andere websites.

Op deze manier zorg je dat bezoekers nog eens in aanraking komen met je product. Remarketing dient goed ingericht te worden zodat het niet irritant is voor de bezoeker en niet getoond wordt wanneer dit niet meer nodig is. Voor het inrichten van de perfecte Remarketing campagne zal een apart artikel geschreven moeten worden :).

5. Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Dit is eigenlijk ook een basis instelling maar erg belangrijk! Ik gebruik een lijst met woorden die ik standaard inricht bij een AdWords campagne. Wanneer bezoekers zoeken op één van deze trefwoorden, verwacht ik dat ze geen aankoop zullen doen in een webshop: “wiki”, “gratis”, “tips”, “forum”, “marktplaats”.

6. Bod aanpassing op locatie

Door gebruik te maken van een bod aanpassing op geo-locatie, zorg je dat bezoekers uit een bepaalde plaats eerder je advertentie te zien krijgen. Dit is van belang wanneer je bijvoorbeeld bezoekers naar je winkel wil krijgen. Je zal dan geen verkoop krijgen via de AdWords campagne, maar indirect wel bezoekers in je winkel krijgen, waardoor je alsnog je product kan verkopen.

7. Gebruik hulpprogramma’s en Google Trends

Maak gebruik van de zoekwoordenplanner in AdWords en Google Trends om te zien op welke termen bezoekers zoeken. Er kunnen woorden tussen staan die nog niet gebruikt worden of alternatieven worden gebruikt voor de woorden die al in je campagne staan.

Vervang de woorden niet zomaar, want dat zou de kwaliteitsscore kunnen verlagen, maar kijk welke woorden passen bij je campagne.

Checklist voor de perfecte AdWords campagne

Wanneer ik een campagne moet inrichten begin ik altijd met een gesprek met de klant om te zien welk product ze willen verkopen en waar de meeste marge op zit. Hier ga je toch het meeste aan verdienen, dus een AdWords campagne voor dat product is het meest rendabel.

Wanneer ik een bestaande campagne moet inrichten, gebruik ik een checklist die er deels voor zorgt dat de campagne geoptimaliseerd wordt. Deze checklist is niet altijd te gebruiken, maar bevat in ieder geval bovenstaande 7 punten.

  • Is de campagne ingedeeld op 1 product?
  • Staat de campagne nog aan voor mobiele telefoons?
  • Worden alle AdWords extensies al gebruikt?
  • Is remarketing ingericht op een juiste manier?
  • Welke zoekwoorden en uitsluitingswoorden worden gebruikt?
  • Zijn er bod aanpassingen op locatie (nodig)?
  • Gebruik de hulpprogramma’s om de juiste zoekwoorden te controleren.

Zoals eerder gemeld is de perfecte AdWords inrichting niet eenmalig te realiseren en is dit een continu proces waar je aan moet blijven werken.

Mocht je een AdWords campagne ingericht hebben en wil je weten of deze beter kan? Neem dan contact met mij op en ik kijk wat ik kan verbeteren.

Gratis je AdWords campagnes laten checken?

Met PostAds doen we gratis AdWords checks. Mocht je willen dat wij tips geven voor jouw AdWords campagnes, vraag dan een gratis AdWords check aan.