Waarom moet je gebruik maken van een nieuwsbrief?

Social media als marketing

gepersonaliseerd nieuwsTegenwoordig zijn er veel manieren om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws wat je echt interessant vindt. Via social media zoals Facebook en Twitter volg je de muzikanten, sportmensen en bedrijven die je leuk vindt om te volgen en zodoende zie je het nieuws wanneer zij iets te melden hebben.

Er zijn weinig bedrijven die nog niet op social media te vinden zijn, want het levert daadwerkelijk interesse in je product op en bezoekers komen vanaf daar weer eens op de bedrijfswebsite om te kijken of er iets nieuws op staat.

Waarom dan toch gebruik maken van een nieuwsbrief?

  • Social media verandert met de dag en de instellingen om hiermee nieuws te delen net zo snel. Je eigen website moet altijd de basis zijn van je online communicatie, waarbij je social media kiest als kanaal om je publiek te bereiken.
  • Bijna iedereen heeft een eigen e-mail adres. Er zijn nog wel mensen die gebruikmaken van een gezamenlijk e-mailadres, maar ook die dreigen uit te sterven.
  • E-mail boxen worden dagelijks gelezen en bevatten alleen e-mails die voor de eigenaar van de box interessant zijn. Dit laatste zorgt er nu net voor dat het inzetten van een nieuwsbrief juist supergoed werkt!
  • Wegens de enorme hoeveelheid gebruikers van een smartphone, zijn e-mails vaak direct leesbaar via de mailbox op de mobiele telefoon. E-mail is hierdoor bijna net zo snel als social media, misschien zelfs nog sneller!

nieuwsbrief vs social mediaOp veel websites, ook op die van mij, kunnen lezers zich inschrijven op een nieuwsbrief. Dit wordt vaak alleen gedaan wanneer diegene zo nu en dan op de hoogte wilt blijven van de partij, of eventueel reclame wenst te ontvangen. Door dit aan te geven, laat de lezer of klant onbewust weten wel een aankoop te willen doen wanneer hem het juiste product wordt aangeboden. Hierdoor werkt nieuwsbrief marketing nog steeds.

Voor een winkel zou het ook goed zijn om een nieuwsbrief bij te houden. Op die manier kan je klanten op de hoogte brengen van nieuwe acties die je hebt en klanten hebben je naam weer even in het hoofd.

Do’s en dont’s bij het versturen van een nieuwsbrief

Do’s: Zorg voor duidelijke teksten, wees kort en bondig. Zorg ervoor dat de interesse gewekt wordt en link direct naar je website. Biedt klanten de mogelijkheid om zich af te melden (zeer belangrijk!). Verstuur nieuwsbrieven via een nieuwsbriefpakket. Verstuur alleen een nieuwsbrief wanneer er daadwerkelijk nieuws is en doe dit alleen naar abonnees die zich ingeschreven hebben.

Dont’s: niet iedere week een nieuwsbrief versturen, niet verzenden als normale e-mail met alle ontvangers in BCC, niet alleen afbeeldingen in de nieuwsbrief zetten, de hele nieuwsbrief 1 op 1 op je website zetten. 

Waarom helpt een nieuwsbrief bij zoekmachine optimalisatie?

Wanneer je bovenstaande do’s en dont’s aanhoudt en je een nieuwsbrief verstuurd aan bijvoorbeeld 10.000 abonnees, kun je verwachten dat een kwart hiervan doorklikt naar je website. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat je verstuurt, maar het levert wel altijd meer verkeer op je website op. Veel links en verkeer naar je website resulteert in een hogere PageRank, waardoor je weer hoger scoort in de zoekresultaten!

Inschrijven op mijn nieuwsbrief

Om bovenstaande in de praktijk te testen, ben ik ook begonnen met het opzetten van nieuwsbrief lijsten. Ik ga een nieuwsbrief opzetten waarin ik tips geef mbt zoekmachine optimalisatie en Adwords tricks. De nieuwsbrief zal alleen verschijnen wanneer ik interessant nieuws heb en maximaal 2 of 3 keer per jaar verstuurd worden.

ACTIE: Wanneer je je nu inschrijft via onderstaand formulier, kun je de link naar je eigen website meesturen. Ik zal je dan per mail 3 SEO tips geven om beter te score in de zoekmachine! In het opmerkingenveld kun je invullen op welk zoekwoord je graag wilt worden gevonden.

Naam

E-mail (verplicht)

Website

Opmerking