Main Menu
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
    • SEO – stap voor stap
    • SEO woordenlijst
  • Adwords
    • Adwords oefen examens
  • Over mij
  • Contact

Erik Hermeler

Tips over zoekmachine optimalisatie (SEO), Google Ads en online marketing strategie

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
    • SEO – stap voor stap
    • SEO woordenlijst
  • Adwords
    • Adwords oefen examens
  • Over mij
  • Contact

Adwords campagne, verschil zoek en displaynetwerk

Home  ›  Adwords  ›  Adwords campagne, verschil zoek en displaynetwerk

Adwords campagne, verschil zoek en displaynetwerk

  • 02-07-2013
  • Erik
  • Adwords
  • Reacties uitgeschakeld voor Adwords campagne, verschil zoek en displaynetwerk

Wanneer je wilt adverteren met Google Adwords, nu ook bekend als Google Ads, maak je een account aan via https://adwords.google.com. Wanneer je je aangemeld hebt kan je beginnen met het opzetten van je eerste Adwords campagne.

Google Ads / AdWords campagne

Een AdWords campagne is een verzameling van zoekwoorden en advertenties die verschijnen in het zoek- en displaynetwerk van Google. Wanneer je een campagne inricht, kan je dit het beste doen door de campagne te richten op één thema, dienst of product die je op je website aanbiedt. Bij Google Adwords betaal je per klik van de gebruiker. Wanneer bezoekers niet op je advertenties klikken, kost je dit ook geen geld. Hierdoor is het gebruik van Google Adwords erg interessant voor marketing afdelingen, want de return on investment (ROI) is duidelijk meetbaar.

Verschil zoek- en displaynetwerk

Wanneer je je eerste Adwords campagne maakt, moet je instellen waar de advertenties getoond worden. Standaard staat dit op het zoek- en displaynetwerk van Google.

Zoeknetwerk van Google

Het zoeknetwerk bestaat uit het normale zoeken in Google, Google maps, Google discussiegroepen, Google shopping, Google afbeeldingen en de sites van zoekpartners van Google zoals vinden.nl.

Displaynetwerk van Google

Het display netwerk van Google bevat sites zoals Gmail, YouTube, Blogger en Google Finance, maar ook de sites waar Google als zoekpartner ingesteld is zoals nu.nl, telegraaf.nl en marktplaats.nl.

Verschil zoek en displaynetwerk van Google

In beide netwerken worden de Google advertenties getoond, maar doordat de advertenties in het zoeknetwerk volledig gericht zijn op de diensten die de bezoekers op dat moment zoeken, merken we dat bezoekers eerder klikken op de advertenties in het zoeknetwerk van Google.

Je zoekt bijvoorbeeld een drukker voor visitekaartjes en dan ‘Google’ je dat. De resultaten in dit zoeknetwerk bevatten allerlei bedrijven die dit voor je kunnen regelen en je kiest een resultaat uit waar je gelijk op klikt. Dit is een advertentie die getoond is in het zoeknetwerk van Google.

Wanneer je via Gmail een e-mail stuurt en je hebt het over visitekaartjes, zie je ook in de advertenties in Gmail dat er drukkerijen worden getoond die visitekaartje voor je kunnen drukken. Dit is niet altijd relevant want wie zegt dat je het in de mail hebt over een drukker van een visitekaartje. Dit zijn advertenties in het display netwerk van Google en zorgen vaak voor een lagere click through rate naar jouw website.

Advies campagne instelling

Het is voor iedere AdWords campagne anders natuurlijk, maar ik pas dit bijna altijd aan naar alleen het zoeknetwerk van Google zonder de zoekpartners. Op deze manier worden advertenties dus niet getoond in Gmail, Youtube, Nu.nl en Marktplaats, maar alleen in het zoeknetwerk van Google. Dit levert de meeste bezoekers op je website op want de advertentie is relevant: bezoekers zijn op zoek naar iets, krijgen resultaten hierop en klikken verder.

Wanneer je toch twijfelt of je het zoeknetwerk of display netwerk moet gebruiken, kan je ook twee aparte campagnes opzetten en de resultaten hiervan vergelijken.

Update december 2018

Tegenwoordig zijn er veel meer instellingen waar we met mijn bedrijf eRocket rekening mee houden. Een aantal jaar geleden was bovenstaande instelling het advies, maar tegenwoordig zijn er veel meer kansen. Wil je dat ik 1 op 1 een advies geef, neem dan contact met mij op via mijn bedrijf eRocket.

 

Berichtnavigatie

« Wat is Google Author rank
Aantal tekens te gebruiken in Google Adwords? »
Tags: adwords, campagne instellingen

You might also like:-

  • De perfecte AdWords inrichting

  • Google AdWords wordt Google Ads

  • Veel gemaakte Google Adwords fouten


  • Google Adwords test examens

  • Adverteren in Google met remarketing

  • Waarom gebruik maken van advertentie extensies in Google Adwords?


  • Adword advertenties tonen in een bepaald gebied

  • Aantal tekens te gebruiken in Google Adwords?

  • Wat is Google Adwords


Populairste blogartikelen

  • Google Adwords test exame... 30.929 weergaven
  • De beste SEO teksten schr... 13.489 weergaven
  • Wat is de Alexa ranking? 10.173 weergaven
  • Adwords campagne, verschi... 7.700 weergaven
  • Waarom moet je gebruik ma... 7.431 weergaven
eRocket online marketing Breda

eRocket Multi Funnel marketing

Recente blogs

  • Wat kost SEO?
  • De beste SEO teksten schrijven in 11 makkelijke stappen
  • 200 Google ranking factoren
  • Online hypotheek berekenen? Dit kan via Google!
  • Tips om meer Twitter volgers te krijgen
  • Welke grote Google updates zijn er nu?
  • Google Ads examens in Skillshop
  • INFOGRAPHIC: voordelen Multi Funnel marketing
  • Meer online recensies?
  • Goede linkbuilding bedrijven, bestaan die nog?
sitemap
partners

Theme powered by WordPress & developed by WebHunt Infotech

Cookie policy

Mijn website maakt gebruik van cookies om je beleving te 'verbeteren'. Haha nee hoor, ik wil Google Analytics volledig blijven gebruiken, vandaar dat ik ook cookies gebruik.

Close