Hoe ziet een zoekmachine er over 2 jaar uit?
Een week geleden (20 september 2013) kwam ik op het idee om mijn visie voor zoekmachines over twee jaar in kaart te brengen. Ik was voor 100 bezig met een onderzoek naar kleinere zoekmachines met unieke eigenschappen en kreeg zo een ‘ideaalbeeld’ van een zoekmachine in de toekomst.
Door de kleine zoekmachines te onderzoeken, kreeg ik een beeld van de gebruikte technieken. De beste technieken van kleinere zoekmachines worden meestal door de vier grote zoekmachines gekocht of in een later stadium ook bij Google en Bing toegepast.
De Hummingbird update (van Google) gaf me een boost om dit artikel een stuk sneller online te zetten, want hieruit blijkt dat ik op de goede weg zit met mijn visie.
Doel van een zoekmachine
Zoekmachines willen antwoord geven op de vraag die de gebruiker stelt. Wanneer een gebruiker in de zoekmachine vraagt wat het weer volgende week in New York is, verwacht de gebruiker een overzicht te zien van temperaturen in New York in de volgende week.
Als we dit doel in ons hoofd houden, zou het in de toekomst niet raar zijn als de zoekmachine niet meer verwijst naar andere websites.
Bestaat er over twee jaar nog een zoekresultaten lijst?
Ik ben ervan overtuigd dat zoekresultaten over twee jaar niet meer in een lijst getoond gaan worden in Google.
Wanneer zoekmachines zo ver ontwikkeld zijn dat ze het antwoord op de zoekvraag kunnen geven, heeft het niet veel zin om een lijst met websites te geven waar bezoekers op door kunnen klikken. De gebruiker heeft immers het antwoord al en zal alleen bij een bestelling of aanvraag de website van een bedrijf willen zien.
Ik verwacht, mede door het optimaliseren van de rich snippets, dat zoekmachines ook voor een bestelling en contactaanvraag uitkomst bieden in de zoekmachine.
Een webshop bestelling zonder naar de webshop te gaan?
Over twee jaar krijgen bezoekers in Google de producten van een webshop te zien met afbeelding, beschrijving en prijzen en zorgt Google voor de knop om meteen te bestellen. De registratie en betaling zal zo ingericht zijn dat dit via een scherm kan vanuit Google, waardoor je niet naar de webshop gaat. De bezoeker krijgt in de zoekmachine en in zijn mailbox de bevestiging van de bestelling en kan verder gaan in de zoekmachine. In dit geval is de bezoeker dus niet op de webshop van de leverancier geweest.
Na de ontvangst van de bestelling kan de klant een recensie schrijven over het bedrijf en zal dit via Google+ doen. Google+ zal over twee jaar nog beter geïntegreerd zijn met webshops namelijk.
Ook niet meer naar een website?
Websites zullen met rich snippets zo ingericht zijn dat contactgegevens makkelijk getoond worden in de zoekmachine.
Stel je hebt een glas bedrijf en je levert dubbelglas ruiten in Breda. Wanneer een bezoeker uit Breda in Google zoekt op “glaszetter”, zal er een overzicht komen van glasbedrijven. Ieder bedrijf zal in een blok als volgt getoond worden:
- Titel van het bedrijf;
- Enkele foto’s van projecten die zij gedaan hebben;
- Recensies/score in sterren;
- Contactgegevens;
- De mogelijkheid om het blok uit te klappen (hiermee ga je dus nog niet naar de website!)
Wanneer je het blok van een bedrijf uitklapt blijf je op de pagina van de zoekmachine, maar krijg je meer achtergrond informatie over dat bedrijf. Ik verwacht dat de volgende gegevens in dat blok getoond worden:
- Diensten of producten;
- Referenties;
- Aantal medewerkers;
- Datum van oprichting;
- Omzet, financiële gegevens (bezoekers gebruiken dit om te zien met wat voor bedrijf ze te maken hebben);
- Link naar de website;
- De link naar de website zal helemaal als laatste getoond worden. Dit omdat de zoekmachine zo probeert het publiek in de zoekmachine te houden.
Hoe belangrijk wordt het online adverteren in zoekmachines?
Super belangrijk! 🙂
De blokken zoals ik hierboven heb geschetst zullen het volledige antwoord op de zoekvraag geven. Om de pagina niet te vervuilen met advertenties die alleen maar afleiden van het antwoord zullen de advertenties ook bestaan uit blokken van een bedrijf. Het verschil met de huidige situatie is alleen dat de eerste 2 of 3 blokken betaalde blokken zijn. Hierdoor blijft de zoekmachine ‘schoon’ en worden bedrijven gepusht om meer geld uit te gaan geven aan Google Adwords.
Het adverteren via het display netwerk zal wel blijven bestaan. Het tonen van banners op andere websites levert publiek op wat niet direct op zoek is naar je product, maar die je wel via goede banners over kan halen.
Houdt het werk voor SEO specialisten op?
Wanneer je websites op de juiste manier programmeert en ook het cms-pakket altijd up-to-date blijft zal je als eigenaar van een bedrijf zelf zorgen dat je website juist in het blok getoond wordt. In dat geval verschilt dit niet met de huidige situatie. Eigenaren kunnen in de meeste gevallen complete websites bijhouden en daarbij ook titels, SEO omschrijvingen en alt-teksten van afbeeldingen vullen.
Het werk voor SEO specialisten zal niet ophouden, maar wel inhoudelijk veranderen. Als SEO specialist zal je over twee jaar vooral advies geven, bijschaven en kijken naar de kansen met betrekking tot online awareness.
Online awareness zal het nieuwe linkbuilding zijn. Als eigenaar van een website ga je niet zoeken naar linkjes op andere websites, maar zal je meer kennis van je eigen product delen via verschillende kanalen.
De SEO specialist zal zich nog meer moeten focussen op zijn doel: zorg dat de klant meer winst draait met behulp van online marketing. Er zijn verschillende kanalen om dit in te richten, waarbij techniek, budget en design een belangrijke rol spelen.
- Techniek om te zorgen dat je middels rich snippets zorgt dat alle gegevens gestructureerd aanwezig zijn voor zoekmachines.
- Budget omdat advertenties blijven zorgen dat het bedrijf hoog in de resultaten komt. Waarschijnlijk worden de eerste blokken betaald, zodat meer bedrijven Google Adwords gaan gebruiken.
- Design omdat je nog meer dan nu klanten binnen haalt via banners op verschillende websites (Google Display adverteren).
Conclusie
Zoals eerder aangegeven is mijn visie gebaseerd op het doel van een zoekmachine en de unieke eigenschappen van kleinere zoekmachines.
- Over twee jaar is er geen lijst met zoekresultaten meer;
- Webshop bestellingen gaan volledig via de zoekmachine;
- Bedrijven en producten worden in blokken getoond met basis informatie;
- Online adverteren gaat anders worden.