Veel gemaakte Google Adwords fouten

Wanneer je met Google Adwords begint, is het goed om meteen deze basis instellingen te verbeteren.

Om de meest gemaakte Adwords fouten te benoemen, eerst kort een uitleg wat Google Adwords is.

Wat is Adwords

Google Adwords = adverteren in Google en het display netwerk. 

Met Google Adwords is het mogelijk om te adverteren in Google en op verschillende gerelateerde websites.

Adwords is opgedeeld in 2 groepen, namelijk het adverteren in het zoeknetwerk en het adverteren in het display netwerk.

Google zoeknetwerk: met deze optie kan je hoog in de zoekmachine komen door te betalen voor advertenties. die boven en naast de ‘normale’ zoekresultaten staan.

Google display netwerk: door te adverteren in het display netwerk kan je banners plaatsen op websites zoals youtube.com, telegraaf.nl, marktplaats.nl en buienradar.nl.

Wat doen wij met PostAds voor klanten aan Adwords

Wij richten als Adwords specialisten advertentiecampagnes in voor zowel het zoeknetwerk als het display netwerk van Google Adwords.

Doordat we ook onze Google certificaten hebben, hier dagelijks mee bezig zijn en persoonlijke ondersteuning van Google krijgen, zijn we Google Certified Partner.

Vooraf aan elke Adwords inrichting bepalen we eerst de doelstelling van de campagne. Weten waarom je Google Adwords inzet is van essentieel belang met name wanneer er sprake is van een beperkt budget.

Interne linkEen doelstelling kan gericht zijn op verkoop van een product of naamsbekendheid in een bepaalde regio.

Regelmatig krijgen we de vraag om eens mee te kijken naar een Adwords campagne die door een ander SEA bedrijf ingericht is en we slagen er telkens in om verbeteringen te behalen.

In principe komen we bijna altijd de standaard “fouten” tegen. De meeste Adwords fouten die we tegen komen, heb ik hieronder benoemd.

Wat zijn de meest gemaakte Adwords fouten

  1. Conversies staan niet ingericht
  2. Mobiele targeting te breed
  3. Taalkeuze niet optimaal
  4. Zoekwoorden te breed ingericht
  5. Geen gebruik van sitelink-extensies

1. Conversies staan niet ingericht

Wanneer je Adwords inricht, is het belangrijkste dat je meet of Adwords werkt voor je. Door conversies in te richten kan je zien welke bezoekers vanuit Adwords daadwerkelijk een aankoop doen, contact opnemen of zich inschrijven op een nieuwsbrief.

Deze conversie code kan de webbouwer inrichten of kan je koppelen vanuit Google Analytics.

2. Mobiele targeting te breed

Veel Adwords campagnes staan standaard ingericht op alle apparaten. Dit houdt in dat je advertenties in beeld komen op bezoekers met een pc, Mac, tablet of smartphone.

Voor een aantal bedrijven is het niet nuttig om Adwords budget uit te geven voor smartphones. Uit statistieken blijkt dat veel bezoekers aankopen in een webshop nog vooral via tablet of pc doen. De smartphone wordt in dit geval alleen gebruikt om te oriënteren.

Je kan er dus voor kiezen om wel te adverteren op smartphones, maar wanneer je je budget scherp wilt inzetten, is het mogelijk om smartphones uit te sluiten in Adwords.

3. Taalkeuze niet optimaal

In Nederland worden nog regelmatig tablets en computers verkocht waar een Engelstalige software versie op zit. In dat geval is de standaard taal ook ingesteld op Engels.

Wanneer je Adwords inricht voor een doelgroep in Nederland, is het verstandig om bij taalkeuze ook de optie Engels in te stellen.

4. Zoekwoorden te breed ingericht

Dit zien we regelmatig bij bestaande accounts en is vaak ook een reden waardoor je budget snel op gaat!

Zoekwoorden kan je groeperen, uitsluiten en anders targetten zodat je minder betaald per klik. Door woorden uit te sluiten zorg je ervoor dat je echt alleen de bezoekers bereikt waar je iets aan kan verkopen.

Door een zoekwoord zoals “marktplaats” of “2e hands” uit te sluiten, zorg je ervoor dat je advertentie niet getoond wordt aan bezoekers die op zoek zijn naar tweede hands producten.

5. Geen gebruik van sitelink-extensies

Wanneer je iets verder Adwords ingericht hebt, kan je ook gebruik maken van de sitelink-extensies. Hiermee kan je meerdere links in 1 advertentie zetten. Door dit te doen geef je de bezoeker de keuze om te klikken op de link die het meest aanspreekt. Het kost niks extra’s om een sitelink-extensie te gebruiken, een klik op een sitelink-extensies wordt berekend als een normale ”klik”.

Een ander voordeel van het gebruik van sitelink extensies is dat je advertentie meer ruimte in neemt, waardoor bezoekers ook eerder op je advertentie klikken.

Aan de slag met Google Adwords?

Ik hoop dat de meest gemaakte fouten in Adwords nu benoemd zijn en dat ik je praktische tips heb kunnen geven met dit blog artikel.

Wil je op een goede manier jouw Google Adwords campagne inrichten? Wij nodigen je graag uit bij ons op kantoor om als Adwords specialist de doelstelling en de mogelijkheden door te nemen.

Maak een afspraak met mij via 076 – 501 80 21 of stuur me een bericht op erik@postads.nl.

Waarom moet je altijd IP-uitsluitingen toevoegen in Adwords?

Een simpele instelling in Adwords wordt niet altijd gebruikt, namelijk IP-uitsluitingen.

Met deze functie in Adwords kan je zorgen dat advertenties niet meedoen in een advertentieveiling voor je eigen computer of die van een klant.

Waarom zou ik IP-uitsluitingen gebruiken?

Wanneer ik een campagne heb ingericht wil ik niet dat mijn advertentie bij mij in beeld komt. Ik ga namelijk niet op mijn eigen advertenties klikken want dat kost geld en doordat ik er niet op klik, denkt Adwords dat de advertentie niet relevant is voor mijn zoekvraag.

Je zorgt dus dat je kwaliteitsscore van je advertentie verlaagd wordt waardoor je uiteindelijk meer moet betalen om in beeld te komen.

Ipv een win-win situatie kan je hier spreken van een verlies-verlies situatie.

Zo kan ik toch nooit testen of mijn advertenties in beeld komen?

Dat klopt, want je advertenties zullen niet in beeld komen bij jou wanneer je je IP-adres hebt toegevoegd als uitsluiting.

Wanneer je toch wil kijken of je advertentie in beeld komt bij een bepaalde zoekvraag, kan je het beste de tool “Advertentievoorbeeld en -diagnose” gebruiken.

Met die tool kan je een zoekwoord invullen en zien welke advertenties er getoond worden. Hier krijg je ook de melding of jouw advertentie hier tussen zal komen.

Meer bespaartips in Adwords?

Dagelijks zie ik campagnes die slecht ingericht zijn, waardoor bedrijven dus geld over de balk gooien in Adwords. Lees mijn de bespaartips in mijn blogreeks over budget besparen in Adwords.

Tips voor Adwords professionals

Op mijn site geef ik regelmatig Adwords tips en heb ik voor professionals ook Adwords test examens staan om je certificering mee te behalen. Good luck met de certificering en mocht ik je kunnen helpen, aarzel niet om contact op te nemen.

Kosten Adwords verlagen – deel 4 – Locatie targetten

In mijn blogreeks om Adwords budget te besparen geef ik deze keer tips over locatie targetting in Adwords.

Target alleen op publiek waar je iets aan hebt

Als marketeer wil je het liefst alleen budget uitgeven aan bezoekers die daadwerkelijk iets bij jouw klant gaan kopen. Een belangrijk onderdeel hiervoor is het inrichten op basis van locatie.

locatie targetting adwordsWanneer je een nieuwe campagne aanmaakt, staat de locatie standaard ingesteld op het land wat in je account is geselecteerd, in mijn geval Nederland.

Aangezien ik bijna nooit een campagne maak die hetzelfde is voor heel Nederland, kies ik hier voor het selecteren van locaties. Op deze manier kan ik verschillende campagnes maken voor Groningen en Breda bijvoorbeeld.

Wanneer je een campagne maakt voor een schoenenwinkel in Amsterdam, is het verstandig om de locatie targetting te beperken tot regio Amsterdam.

Welke opties in locatie targetting zijn er?

Er zijn verschillende mogelijkheden om locaties in te stellen voor je Adwords account.

  • Locatie: het is mogelijk om landen, provincies en steden te selecteren en toe te voegen als targetting. Op deze manier kan je dus Amsterdam kiezen wanneer je een campagne maakt voor de schoenenwinkel in Amsterdam.
  • Radius: het is ook mogelijk om een radius te targetten.
    • Stad: Wanneer de schoenenwinkel klanten heeft die ook net buiten Amsterdam wonen, kan de campagne getarget worden op 5 kilometer rondom Amsterdam.
    • Postcode: Met radius targetting kan je ook een deel van een stad targetten door een postcode in te vullen met een radius van bv 1 km. Op die manier bespaar je budget wanneer je alleen producten levert aan een deel van de stad. Dit is handig wanneer een grote concurrent in de stad groter is dan je en je geen budget wil verspillen aan klanten die toch eerder gaan shoppen bij de concurrent aan de andere kant van de stad.

Uitsluiten van locaties

Ook is het mogelijk om locaties uit te sluiten. Op die manier kan je selecteren dat je advertenties niet in een bepaalde regio, stad of dorp getoond moeten worden.

Deze optie gebruik je wanneer je bij locatie targetting kiest voor radius targetting, waarbij je een bepaald gebied in de radius niet wil targetten.

Bijstellen van een bod voor een bepaalde regio

Naast het selecteren van je locaties, is het ook mogelijk om bodwijziging te doen bij bezoekers in een bepaalde locatie. Wanneer ik de campagne voor de schoenenwinkel in Amsterdam heb getarget op Amsterdam en Amstelveen (in de buurt van de winkel), kan ik ervoor kiezen om bezoekers eerder te bereiken door mijn bod voor een klik in dat gebied te verhogen met 50%.

bod verhogen voor een bepaalde locatie

Door deze aanpassing te doen, zal mijn budget eerder naar bezoekers uit Amstelveen gaan.

Door goed gebruik te maken van locatie targetting en het bijstellen van een bod op locatie, zorg je dat je budget in Adwords op gaat aan publiek dat je daadwerkelijk wil targetten.

Lees ook mijn andere artikelen om Adwords budget te besparen

Adwords heeft wel invloed op positie in de zoekresultaten

Veel online marketeers geven aan dat adverteren in zoekmachines geen invloed heeft op de positie van de website in de zoekresultaten. Dit is waar, maar op de lange termijn heeft dit wel degelijk invloed!

Waarom heeft Adwords invloed op SEO?

Bijvoorbeeld: Bezoekers bestellen een product bij een webshop die ze via een advertentie hebben leren kennen. Ze klikken dus op een Adwords advertentie.

Dit product bevalt en een aantal weken later gaat de bezoeker nogmaals naar die webshop. De klant weet immers het adres en hoeft niet via de advertenties naar de webshop te gaan.

Zoekmachines houden dergelijk gedrag bij en zien dat een bezoeker vaker naar die webshop gaat om een conversie te doen. Deze resultaten worden bijgehouden in het Google profiel.

De waarde van de webshop in de zoekresultaten wordt hiermee licht verhoogd want de bezoeker vindt die webshop beter dan een andere.

Indirect helpt Adwords dus wel degelijk voor een verbetering in de zoekresultaten en is het een SEO techniek.

Mag je een merknaam gebruiken als zoekwoord in Google Adwords?

Ik krijg regelmatig de vraag of men de naam van de concurrent mogen gebruiken in de zoekwoorden van Adwords.

Dit heb ik regelmatig gezien in advertentie campagnes waar ik het beheer over kon gaan doen en ging er altijd van uit dat dit mocht zolang het woord maar niet in de advertentie gebruikt werd.

Nadat ik enkele documenten van juristen kreeg, ben ik toch gaan zoeken wat de ‘echte’ regels hierover nu zijn.

Ik heb hulp gevraagd via Twitter en ben online gaan zoeken wat eerdere uitspraken hierover zijn geweest.

Er blijkt nogal veel onduidelijkheid over te bestaan.

Google medewerkers over het gebruik van merknamen als zoekwoorden

Zij geven aan dat het wel mag als zoekwoord.

Je kan wel een klacht indienen wanneer de merknaam in de advertentietekst wordt gebruikt. Wanneer het als zoekwoord wordt gebruikt, kan Google hierin niets betekenen wanneer dit voor een rechter komt.

“Google doet geen onderzoek naar en legt geen beperkingen op ten aanzien van het gebruik van handelsmerktermen in zoekwoorden, zelfs niet als er een handelsmerkklacht wordt ingediend.”  https://support.google.com/adwordspolicy/answer/6118?hl=nl

Juristen over het gebruik van merknamen van de concurrent in zoekwoorden van Adwords

Hier zijn regelmatig juristen mee bezig geweest, de case staat hieronder, maar het is goed om deze algemene conclusie te weten.

De algemene les die getrokken lijkt te kunnen worden is dat een adverteerder die een concurrent is van de merkhouder diens merk:

  • Als keyword mag selecteren mits de adverteerder in de advertentie zijn eigen merk of handelsnaam duidelijk vermeldt (dit geldt ook voor de URL);
  • De producten of diensten van de adverteerder worden afgezet tegen die van de merkhouder;
  • Het merk van de merkhouder zelf niet in de advertentie wordt genoemd;
  • De aangeboden producten/diensten als alternatief van de producten/diensten van de merkhouder worden aangeboden (geen imitaties bv.);
  • En tot slot dat de advertentie voldoet aan de regels van de vergelijkende reclame (mag niet misleidend, verwarrend of denigrerend zijn ten opzichte van de merkhouder).

Eén van de belangrijkste cases hier is die van Tempur en Medicomfort:

http://www.novagraaf.com/nl/actualiteiten-over-intellectueel-eigendom/nieuws-over-adwords?newspath=/NewsItems/nl/adwords-update-uitspraak-tempur-versus-medicomfort

Daarnaast kwam ik ook het artikel van De Zaak tegen (Bedankt ManvandeZaak): http://www.dezaak.nl/het-merk-van-een-concurrent-gebruiken-voor-google-adwords-mag-dat–5400890.html

In dit artikel geven ze ook aan dat de advertentie niet misleidend moet zijn en moet voldoen aan de regels van reclamerecht.

Toen ik verder ben gaan zoeken kwam ik een bericht tegen van een bedrijf die wel op zijn vingers was getikt voor het gebruik van de merknaam als zoekwoord in Google Adwords. Dit vonnis betekent echter niet dat het gebruik van het merk van een concurrent in een Adwords campagne per definitie illegaal is. Elk individueel geval moet getoetst worden: http://siriuslegaladvocaten.be/wordpress/de-merknaam-van-je-concurrent-in-je-adwords-campagne-gebruiken-ms-en-interflora-blijven-voor-baanbrekende-rechtspraak-zorgen/

Conclusie

Een concurrent van de merkhouder mag de merknaam als zoekwoord selecteren mits de adverteerder in de advertentie zijn eigen merk of handelsnaam duidelijk vermeldt.

De concurrent mag de merknaam als zoekwoord gebruiken als de aangeboden producten een alternatief zijn voor de merkhouder. Geen imitaties.

Het gebruik van het merk van een concurrent als zoekwoord in een Adwords campagne is niet per definitie illegaal.

Elk individueel geval moet getoetst worden aan de criteria die het Europees Hof van Justitie opgesteld heeft.

Vernieuwing Adwords test examens

Afgelopen vrijdag heb ik mijn Adwords display certificaat verlengd en heb dus een nieuw examen gedaan. Ik kwam enkele vragen tegen die interessant waren om toe te voegen in mijn eigen test examen, dus om alle Adwords studenten te helpen, heb ik dat (gratis) test examen uitgebreid.

Je kan dus enkele testvragen op onderstaande pagina doen, laat me weten wat je ervan vond via Twitter, e-mail of LinkedIn

Probeer hier je gratis Adwords test examen

Op zoek naar meer Google test examens?

Hierbij een overzicht van alle Adwords examens die ik ingericht heb: alle gratis Google Adwords en Analytics proef tentamens. Test je kennis nu!

Google Adwords test examens

Op deze site geef ik tips aan online marketeers en mensen die zelf met SEO en SEA aan de slag willen. Mocht je samen met mij willen werken, aarzel dan niet om contact op te nemen via PostAds. Ik werk graag samen en deel alle kennis die ik heb tijdens ons project altijd 1 op 1.

Online marketing door PostAds

Google test examens

Google Adwords certificaat | erik hermeler

Update oktober 2015:

Ik ben nu al enige tijd Adwords gecertificeerd door het Google Fundamentals examen te halen en het Display Advanced examen. Ik heb hiervoor geleerd en veel Adword campagnes voor mijn bedrijf PostAds ingericht en geoptimaliseerd. Op deze manier kon ik de lesstof toepassen in lopende Adword campagnes.

Doordat we  met ons bedrijf ook ruim het minimum budget uitgegeven hebben dat nodig is voor certificering, mogen we ons nu Google certified partner noemen!

Google test examens

Alle gratis Google Adwords en Analytics proef tentamens. Test je kennis nu!

Nog meer Adwords oefen tentamens!

Ook heb ik veel gebruik gemaakt van test examens die online te vinden zijn. Hier een overzicht van de examens die ik hiervoor gebruikt hebt.

  1. Gyani Akash
  2. Enkele Google test examens vanuit Googlecertifications.com:
  3. Scribd Google Adwords learning center
  4. iPass exam: hier heb ik alleen de free trial gedaan, dit waren 10 vragen, de betaalde versie heeft niet mijn voorkeur, er zijn genoeg vragen online te vinden.
  5. Google Adwords Mock Exam: 6 voorbeeld vragen voor het test examen met uitleg.
  6. Gargasz info: PDF bestand met +/- 300 voorbeeld vragen. Antwoorden in PDF hier.

Nederlands Adwords test examen

Omdat ik zelf veel gebruik heb gemaakt van deze test examens, leek het mij goed om het internet uit te breiden met nog een paar oefenvragen door mij opgesteld. Start het test examen op deze pagina en laat mij weten wat je ervan vond!

 

Kosten Adwords verlagen – deel 3 – mobiel targetten

In mijn blogreeks om Adwords budget te besparen geef ik deze keer tips over het inrichten van de advertentiecampagne voor mobiel gebruik.

Advertentiecampagne uitzetten voor mobiele gebruikers

Wanneer je de keuze hebt genomen om de advertentiecampagne voor het zoek- of display netwerk in te richten en hebt hierbij de zoekpartners uit gevinkt, kan je kiezen op welke apparaten de advertenties op getoond moeten worden.

Bij een normale instelling adverteer je op alle apparaten zoals pc’s, Macbooks, smartphones en tablets. Je budget wordt dus ook over deze apparaten verdeelt.

Adwords optimalisatie, mobiel gebruik uitzetten

Door te klikken op “Bodaanpassing voor mobiel wijzigen”, krijg je de optie om het bod voor mobiele gebruikers te verlagen ten opzichte van je normale bod per zoekwoord.

Verlaag je bod voor mobiele gebruikers met 100%

Ik verlaag het bod van mobiele telefoons met een browser bijna altijd met 100%!

Mobiele apparaten met volledige browser zijn echt alleen telefoons, niet de tablets of mini-iPads.

In de praktijk zien we dat veel bezoekers vanaf hun telefoon niet snel een aankoop doen en weinig op de advertenties klikken. Hierdoor wil je ook niet meebieden in de advertentieveiling van mobiele apparaten.

Wanneer kies ik wel voor mobiele apparaten?

Er zijn veel kansen met het richten op mobiele gebruikers dus het niet altijd verstandig om het bod met 100% te verlagen.

In de volgende situaties verlaag je het bod voor mobiele apparaten NIET:

  • Je bent een (afhaal)restaurant en en wilt bezoekers die op hun telefoon op zoek zijn naar een eettentje.
  • Je bent een winkel in de binnenstad en hebt acties of uitverkoop waar je mensen uit de buurt op wilt attenderen.
  • Je bereikt niet genoeg mensen met je huidige advertentiecampagne.

Kosten Adwords verlagen – deel 2 – zoekpartners

In mijn blogreeks om Adwords budget te besparen geef ik deze keer mijn mening over de zoekpartners van Google. Dit is een optie in Google Adwords wanneer een advertentiecampagne voor het zoeknetwerk is aangemaakt.

Zoekpartners uitvinken

Standaard staan alle zoekpartners aangevinkt in Google Adwords. Hierdoor wordt je advertentie op meerdere websites getoond, dus niet alleen bij het zoeken in Google.com. Je advertentie zal ook op bijvoorbeeld marktplaats.nl komen.

zoekpartners uitvinken in Adwords

Ik zet deze altijd uit omdat deze posities duurder zijn dan het adverteren in Google (de partners willen ook een deel van click) en bezoekers zijn op die pagina’s niet altijd op zoek naar het product.

Uit onderzoek blijkt dat advertenties op websites van zoekpartners minder vaak geklikt worden dus je CTR (click through rate) is lager.

Wanneer zet ik de zoekpartners aan?

Natuurlijk zit de optie om te adverteren bij zoekpartners er niet voor niks in en is deze functie zelfs goed in te zetten.

Ik vink de optie om te adverteren bij zoekpartners in de volgende situaties aan:

  • de campagne is heel strak ingericht en het dagbudget wordt niet behaald;
  • de campagne is niet direct ingericht op conversie maar op naamsbekendheid;
  • de campagne moet snel een groot publiek bereiken;
  • de campagne is gericht op het verzamelen van doelgroep lijsten voor remarketing.

Weetjes over zoekpartners

  • Google blijft vaag over alle zoekpartners, ze hebben geen lijst die je kan inzien.
  • De kwaliteitsscore van de campagne wordt niet beïnvloed door de CTR van de zoekpartners.
  • Wanneer je gebruik maakt van zoekpartners, kan je in Adwords een onderscheid maken in de statistieken door te segmenteren.

Kosten Adwords verlagen – deel 1 – zoeknetwerk met display selectie

In mijn blogreeks om Adwords budget te besparen geef ik deze keer tips over het gebruik van het zoek- en displaynetwerk om de kosten van Adwords te verlagen.

Keuze maken voor display of zoeknetwerk

Bij het aanmaken van een nieuwe Adwords campagne staat deze standaard op zoeknetwerk met display selectie. Hierdoor is zowel het zoek- als display netwerk van Google Adwords ingeschakeld.

In alle gevallen zet ik de campagne altijd in voor OF het zoeknetwerk OF het displaynetwerk. Ik heb deze nog nooit gecombineerd.

zoeknetwerk met display selectie kiezen in Google Adwords?Wanneer je een campagne inricht voor alleen het zoeknetwerk komen je advertenties alleen op de zoeksites van Google zoals Google.nl. De advertentie is gerelateerd aan de zoekvraag van de bezoeker waardoor ook veel bezoekers klikken op je advertentie.

Wanneer je kiest voor het display netwerk komen de advertenties op sites zoals Gmail en YouTube, maar ook de sites waar Google als zoekpartner ingesteld is zoals nu.nl, telegraaf.nl en marktplaats.nl. Over zoekpartners geef ik volgende keer advies.

Wanneer je beide netwerken aanzet zullen de kosten voor de campagne ook verdeeld worden over beide netwerken. De kosten zullen hier sneller op zijn dan wanneer je de campagne inricht op alleen het zoeknetwerk of alleen het display netwerk.

Wanneer zet ik het zoeknetwerk met display selectie aan?

De optie zit er natuurlijk niet voor niks in en is er ook niet alleen voor gemaakt om geld van klanten te bemachtigen.

In de volgende situaties kan het verstandig zijn om zowel zoek- als het display netwerk te selecteren:

  • Wanneer je weinig tijd hebt om de advertentie campagnes in te richten.
  • Wanneer je een nieuw product snel bekend wil maken onder een groot publiek.
  • Wanneer het product heel specifiek is, waardoor je op meerdere pagina’s te zien wil zijn.

Weetjes over zoeknetwerk met display selectie

  • De optie staat standaard geselecteerd bij het aanmaken van een nieuwe advertentiecampagne in Google Adwords.
  • Het display netwerk bevat meer dan 1.000 websites, hier komen dagelijks websites bij.
  • Het is mogelijk om bepaalde websites te selecteren waar je advertentie op komt.

Wil je meer weten over het zoeknetwerk met display selectie?

Eerder heb ik een uitgebreid artikel geschreven over de verschillende tussen het zoek- en display netwerk van Google Adwords. Mocht je hier meer over willen lezen, lees dan “Verschil zoek en displaynetwerk“.

Hoe veel bedrijven geld over de balk gooien bij Google Adwords

geld besparen met Google Adwords optimalisatieIk krijg regelmatig de vraag om Google Adwords te controleren of optimaliseren en het valt mij op dat er veel campagnes slecht ingericht zijn. In de komende weken zal ik een aantal berichten plaatsen over het verbeteren van Adwords campagnes.

Met de meeste van deze punten ben ik niet langer dan 5 minuten bezig en dit levert altijd hoger rendement op!

Er is budget te besparen op:

Deze verbeteringen zullen alle (goede) SEA bedrijven bij aanvang doorvoeren en horen standaard bij een goede Adwords campagne.

Uiteraard is er daarna nog heel veel te verbeteren, dus mocht je na deze verbeteringen nog meer tips willen, contact mij dan via Twitter of erik@100.nl

Adverteren in Google met remarketing

Naast de perfecte Adwords inrichting, is het goed om verkoop te stimuleren met remarketing.

Met remarketing zorg je dat je bezoekers een tweede keer bereikt, zodat ze alsnog een aankoop kunnen doen in je webshop. In mijn tweede gastblog artikel op MarketingMed, bespreek ik de mogelijkheden met Adwords remarketing en geef ik mijn mening over beste remarketing inrichting.

Aangezien ikzelf een fanatiek mountainbiker ben, heb ik in het artikel een case gebruikt met een mountainbike webshop, je wilt het aangename toch combineren met het andere aangename 😉

 

de perfecte Adwords inrichting

Het is al een tijd geleden dat ik over Google Adwords heb geschreven. Op mijn werk ben ik er nog veel mee bezig, alleen de tijd om over de laatste updates te bloggen besteedde ik liever aan SEO onderzoek of social media.

De perfecte Adwords inrichting

Marketeers zijn altijd op zoek naar de perfecte campagne inrichting. Je wilt weinig betalen voor de kliks en gebruikt het budget vooral om verkoop te genereren. Hierdoor moet je continu blijven sleutelen aan je Adwords campagnes. De perfecte inrichting krijg je niet door een aantal instellingen vooraf in te richten en dan drie weken hier niet naar om te kijken.

Hieronder enkele stappen waaraan je Adwords campagne aan moet voldoen wil je de perfecte inrichting krijgen.

1. Deel je campagne in op 1 product

Dit is een basis regel, maar wil je een product verkopen, richt je campagne dan ook in op dat ene product. Gebruik gecombineerde zoekwoorden en beperk je bij het opzetten van de campagne tot 7-10 trefwoorden.

2. Mobiele gebruikers?

Bij Adwords kan je kiezen of je campagne meedraait op alle apparaten zoals pc, tablet of mobiele telefoon. Ga bij het opzetten van je campagne na of bezoekers je product gaan kopen vanaf een telefoon. Tegenwoordig maken steeds meer mensen gebruik van een telefoon, maar een aankoop op een webshop gaat zelden via een telefoon.

Het is in dat geval verstandig om het bod voor telefoons te verlagen met 100%. Dit geldt niet voor tablets.

3. Maak gebruik van alle features in Adwords

Tegenwoordig kan een advertentie meerdere links klikken. Je advertentie bestaat dus niet alleen uit de titel en twee regels tekst, maar ook uit extra links, je telefoonnummer en adres.

Doordat je meerdere links kan maken, kan je er 1 naar de productpagina doen, 1 direct naar recensies van het product, 1 naar onderhoudsproducten en 1 naar de contactgegevens. Door hier gebruik van te maken, is je advertentie kwalitatief beter en ga je minder betalen per klik.

4. Remarketing inrichten

Remarketing is een belangrijk onderdeel in Google Adwords waar nog weinig gebruik van wordt gemaakt. Met remarketing zorg je dat bezoekers die eenmaal op je website zijn geweest, enkele banners te zien krijgen op andere websites.

Op deze manier zorg je dat bezoekers nog eens in aanraking komen met je product. Remarketing dient goed ingericht te worden zodat het niet irritant is voor de bezoeker en niet getoond wordt wanneer dit niet meer nodig is. Voor het inrichten van de perfecte Remarketing campagne zal een apart artikel geschreven moeten worden :).

5. Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Dit is eigenlijk ook een basis instelling maar erg belangrijk! Ik gebruik een lijst met woorden die ik standaard inricht bij een Adwords campagne. Wanneer bezoekers zoeken op één van deze trefwoorden, verwacht ik dat ze geen aankoop zullen doen in een webshop: “wiki”, “gratis”, “tips”, “forum”, “marktplaats”.

6. Bod aanpassing op locatie

Door gebruik te maken van een bod aanpassing op geo-locatie, zorg je dat bezoekers uit een bepaalde plaats eerder je advertentie te zien krijgen. Dit is van belang wanneer je bijvoorbeeld bezoekers naar je winkel wil krijgen. Je zal dan geen verkoop krijgen via de Adwords campagne, maar indirect wel bezoekers in je winkel krijgen, waardoor je alsnog je product kan verkopen.

7. Gebruik hulpprogramma’s en Google Trends

Maak gebruik van de zoekwoordenplanner in Adwords en Google Trends om te zien op welke termen bezoekers zoeken. Er kunnen woorden tussen staan die nog niet gebruikt worden of alternatieven worden gebruikt voor de woorden die al in je campagne staan.

Vervang de woorden niet zomaar, want dat zou de kwaliteitsscore kunnen verlagen, maar kijk welke woorden passen bij je campagne.

Checklist voor de perfecte Adwords campagne

Wanneer ik een campagne moet inrichten begin ik altijd met een gesprek met de klant om te zien welk product ze willen verkopen en waar de meeste marge op zit. Hier ga je toch het meeste aan verdienen, dus een Adwords campagne voor dat product is het meest rendabel.

Wanneer ik een bestaande campagne moet inrichten, gebruik ik een checklist die er deels voor zorgt dat de campagne geoptimaliseerd wordt. Deze checklist is niet altijd te gebruiken, maar bevat in ieder geval bovenstaande 7 punten.

  • Is de campagne ingedeeld op 1 product?
  • Staat de campagne nog aan voor mobiele telefoons?
  • Worden alle Adwords extensies al gebruikt?
  • Is remarketing ingericht op een juiste manier?
  • Welke zoekwoorden en uitsluitingswoorden worden gebruikt?
  • Zijn er bod aanpassingen op locatie (nodig)?
  • Gebruik de hulpprogramma’s om de juiste zoekwoorden te controleren.

Zoals eerder gemeld is de perfecte Adwords inrichting niet eenmalig te realiseren en is dit een continu proces waar je aan moet blijven werken.

Mocht je een Adwords campagne ingericht hebben en wil je weten of deze beter kan? Neem dan contact met mij op via 100 en ik kijk wat ik kan verbeteren.

Vijf stappen om de advertentiekwaliteit in Adwords te verbeteren

Google heeft als doel om een perfect antwoord te geven op de gestelde zoekvraag. Google wil alleen de meest relevante zoekresultaten tonen wanneer de gebruiker zoekt. Dit geldt zowel voor de advertenties als de organische (gratis) zoekresultaten, want wanneer de advertentie relevant voor de zoekvraag is, is de kans dat bezoekers hier op klikken ook groter.

Advertentiekwaliteit controleren

Om de advertentiekwaliteit te verbeteren moet je de huidige kwaliteitsscore meten in je campagne, dit kan op verschillende manieren, maar ik heb het hier vanaf de zoekwoorden gedaan. Wanneer je in de campagne van Adwords zit, kan je bij de zoekwoorden met je muis over het tekstbolletje gaan, waarna je de kwaliteitsscore van dat zoekwoord ziet.

Adwords advertentiekwaliteit controleren

De kwaliteitsscore is een getal tussen 1 en 10, waarbij 10 het hoogste is. De kwaliteitsscore wordt iedere keer bijgewerkt wanneer een advertentie in aanmerking komt voor de advertentieveiling.

Stap 1: verbeter de bestemmingspagina

Dit is één van de belangrijkste aspecten van de advertentiekwaliteit. De bezoeker klikt op een advertentie waarin staat dat ze een product kunnen kopen, dan verwachten ze de pagina van het product met hierop een knop om het product te kopen. Het is goed om dit zelf te testen via het diagnose programma in Adwords. Zorg dat je een overzichtelijke landingspagina hebt waarop duidelijk het doel te vinden is, zoals een aankoop of mogelijkheid om contact op te nemen.

Stap 2: gebruik alleen relevante zoekwoorden voor een advertentie

Het zoekwoord moet relevant zijn voor de advertentie en de zoekvraag. Het is goed om zoekwoorden zo nu en dan te herzien om te zorgen dat alleen de meest relevante zoekwoorden gebruikt worden bij een campagne. Je kan zoekwoorden aanpassen door gebruik te maken van zoektypes. Je doet dit door om de zoekwoorden tekens te zetten, waardoor een zoekwoord specifieker wordt dan de standaard type breed zoeken. Standaard worden bij zoekwoorden ook spelfouten, synoniemen en relevante varianten getoond.

  • zoeken op woordgroep: “beter vindbaar online” levert zoekresultaten op waarin de woordgroep gebruikt wordt. Bezoekers zoeken bijvoorbeeld op: beter vindbaar online in Brabant.
  • exact zoeken: [beter vindbaar online] zorgt ervoor dat de advertentie getoond wordt wanneer de bezoeker alleen zoekt op die termen en volgorde.
  • modifier voor breed zoeken: +beter +vindbaar +online zorgt ervoor dat de advertentie getoond wordt bij bezoekers die zoeken op “online beter vindbaar” of “goed vindbaar online”.
  • uitsluitingszoekwoord: door het zoekwoord als volgt aan te passen; beter vindbaar -online, zorg je ervoor dat bezoekers die zoeken op “beter vindbaar online” je advertentie niet gaan zien. Wel wanneer ze zoeken op “beter vindbaar” omdat hier het woord online niet in gebruikt wordt.

Stap 3: zoekwoorden in de advertentie zetten

Door gebruik te maken van de zoekwoorden in de advertentie, zorg je ervoor dat bezoekers ervaren dat de advertentie relevant is voor hen. Je kan dit doen door de zoekwoorden in de advertentie te zetten of door keyword insertion. Keyword insertion wordt gebruikt om dynamisch de zoekwoorden in de advertentie te tonen.

Wanneer je een bloemenzaak hebt, kan je keyword insertion als volgt in de titel van de advertentie gebruiken: Koop nu uw {KEYWORD: bloemen}!

Bezoekers die bijvoorbeeld zoeken op rozen, waarbij dit woord ook bij je zoekwoorden staat, krijgen de advertentie de volgende titel: Koop nu uw ROZEN!

Let op! Wanneer je gebruik maakt van keyword insertion is het belangrijk om de zoekwoorden zo specifiek mogelijk te maken en geen gebruik te maken van breed zoeken omdat hier ook synoniemen gebruikt worden waardoor er soms een vreemde zin kan ontstaan in de advertentie.

Stap 4: pas je bod voor een zoekwoord aan

Door het bod aan te passen voor een zoekwoord, zorg je dat je advertentie hoger in de advertentieveiling komt. Uiteindelijk is dit goed om te doen, want hiermee verbeter je ook de CTR en daardoor de advertentiekwaliteit. Doordat je de advertentiekwaliteit verbetert, zorg je ervoor dat je in de toekomst minder betaalt om hoger te komen. Dit is een blijvend proces, waardoor je bodaanpassingen wekelijks zal moeten bijstellen.

Stap 5: voeg een call-to-action toe

Je advertentie moet relevant zijn en de bezoeker moet meteen zien wat hij/zij kan verwachten van de bestemmingswebsite. Door een call-to-action in de advertentie te zetten, spoor je de bezoeker aan om meteen datgene te doen wat je vraagt, zodat de conversie op de bestemmingspagina hoger is. Door de conversie te verhogen, zorg je indirect dat je de advertentiekwaliteit verbetert.

Meer Adword tips ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Wanneer je zo nu en dan op de hoogte wilt worden gehouden, kan je je inschrijven voor mijn nieuwsbrief. Hierin stuur ik Adword tips om je advertentiecampagne te optimaliseren.

Waarom gebruik maken van advertentie extensies in Google Adwords?

Via Adwords kan je advertenties maken die getoond worden bij het zoeken in Google of op verschillende websites zoals buienradar, nu.nl etc. De advertenties, zowel tekst als de banners, kan je uitbreiden met advertentie extensies, waardoor je advertentie meer opvalt. Wanneer je hier nog niet bekend in bent, verwijs ik graag naar mijn artikel “Wat is Google Adwords?“.

Wat zijn advertentie extensies?

Advertentie extensies zijn een uitbreiding op de advertentie die je maakt in je Google Adwords campagne. Je kan een advertentie uitbreiden met de volgende extensies:

  • Oproep extensie: telefoonnummer toevoegen aan de advertentie zodat bezoekers meteen kunnen bellen.
  • Locatie extensie: door het adres toe te voegen, kunnen klanten zien waar het bedrijf zich bevindt en kunnen via het kaartje van Google maps de omgeving zien of route plannen.
  • Sitelinks: hiermee is het mogelijk om meer links onder de kopregels van de tekstadvertentie toe te voegen. Je kan de advertentie uitbreiden met maximaal 6 links naar verschillende onderdelen op je website zoals “direct contact”, “sales” en “producten”.
  • Social media extensie: deze extensie laat zien hoeveel Google+ volgers het bedrijf heeft. In Nederland wordt hier nog relatief weinig gebruik van gemaakt, de Google+ pagina van 100 heeft volgens mij maar een paar volgers.
  • Beoordelingen webshop: Met deze extensie worden recensies van producten door kopers gekoppeld aan de advertentie. Bezoekers zien dus meteen welke adverteerder goede beoordelingen krijgt en zullen eerder doorklikken.
  • Aanbiedingsextensie: Deze zijn nog niet beschikbaar in Nederland, maar hiermee kan je aanbiedingen op je webshop extra aandacht geven.

Waarom zou je gebruik maken van advertentie extensies?

voorbeeld adwords extensiesAdvertentie extensies zorgen ervoor dat jouw advertentie meer opvalt dan andere en geeft de gebruiker de mogelijkheid om meteen door te klikken naar de link die voor hem of haar het meest interessant is. Google gebruikt steeds meer ruimte op hun resultaten pagina voor advertenties dus het valt meer op om hier meteen een groot gedeelte voor je advertentie beschikbaar te maken.

Wat zijn de kosten voor extensies?

Wanneer bezoekers klikken op de link(s) naar je website, betaal je voor de klik. Wanneer bezoekers bellen, wordt dit niet berekend en wanneer ze het adres willen zien via Google maps, wordt hier ook niks voor gerekend.

Instellen van advertentie extensies

De extensies zijn in te stellen via de Adwords campagne onder het tabblad “Advertentie extensies”. Iedere soort extensie is in te stellen per advertentie groep in de campagne. advertentie extensies instellen in Google Adwords