De beste SEO teksten schrijven in 11 makkelijke stappen

Op mijn blog test ik SEO technieken en geef ik tips om beter te scoren in de zoekmachine. Mocht je online marketing samen met mij willen oppakken, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen via mijn bedrijf PostAds.

Online marketing door PostAds

Laatste update februari 2017: links aangepast, bijgewerkt volgens laatste SEO standaarden

1 van de belangrijkste punten om goed te scoren is het zorgen van unieke content op je website. Hieronder 11 stappen waarmee je de beste SEO teksten krijgt op je website.

1. Titel van het artikel

Zorg voor een pakkende titel die iedereen wilt lezen.

Ik gebruik hiervoor een online tool en vergelijk enkele titels waarna ik mijn definitieve titel bepaal. Ook de titel voor dit artikel is gebaseerd op een voorbeeld van de “Title maker”. Thanks Michiel Brand via Google+!

SEO titels schrijven

2. Schrijf teksten actief

Zoals Roy Ishak in zijn tekst aangeeft, is het van belang om je teksten actief te schrijven omdat dit levendig en prettig overkomt. Zijn tips:

  • Schrijf in bedrijvende vorm en vermijd passieve of lijdende vorm. Voorbeeld: “veel mensen lezen dit boek” ipv “dit boek wordt door veel mensen gelezen”.
  • Vermijd hulpwerkwoorden en twijfelwoorden zoals “zouden”, “kunnen”, “misschien” en “wellicht””.
  • Streef naar enkelvoudige zinnen en hou deze kort.

3. Gebruik kopteksten om je paragrafen in te delen

Dit hoort eigenlijk iedereen nu wel te weten en valt ook onder SEO basis tips.

4. Ritmisch schrijven

De boodschap blijft beter hangen als tekst swingt doordat je deze ritmisch schrijft.
Maak gebruik van beginrijm (Heerlijk Helder Heineken) of volrijm zodat de zin in het hoofd blijft.

5. Maak gebruik van bullets

Bezoekers willen graag overzicht en lijstjes. Maak dus gebruik van bullets in je tekst.

6. Zorg voor de ideale regellengte

De ideale regellengte telt 65 tot 85 tekens (incl. spaties). Uit een onderzoek van internet marketeer Jim Connolly blijkt dat de leesbaarheid van je webtekst flink keldert bij meer dan 95 tekens, omdat de oogspieren voortdurend extra moeten rekken.

7. Lengte van de tekst

Veel marketeers geven aan dat lengte van de tekst niet uitmaakt voor een goede positie in Google, maar dit klopt niet helemaal. Hou dit altijd in je achterhoofd: geef antwoord op de zoekvraag van de bezoeker!

Een tekst van 10 woorden scoort uiteraard minder goed dan een tekst van 200 woorden, omdat je in 10 woorden niet altijd het volledige antwoord op een vraag kan geven en bezoekers iets meer informatie willen.

8. Scanbare inhoud

Zorg dat paragrafen makkelijk te scannen zijn door maximaal 5 regels te gebruiken in een paragraaf. Op deze manier lezen bezoekers sneller enkele korte stukken op een pagina en onthouden ze blokken informatie.

9. Let op keyword density en prominentie

Keyword density is de dichtheid van een trefwoord op een pagina.

Ook hier zijn de meningen van marketeers over verdeeld, maar wanneer je een tekst schrijft, kan je deze checken op keyword density en prominentie. Om deze twee eigenschappen op een pagina te testen maak ik gebruik van de keyword-density-tool van SEObook.

10. Afbeeldingen in de tekst

Net als kopteksten, is dit punt wel één van de SEO basis tips. Zorg dat teksten leesbaar zijn door gebruik te maken van afbeeldingen in de tekst.

11. Maak gebruik van infographics

Probeer je tekst te versterken in een infographic. Infographics worden tegenwoordig veel gebruikt, snel gedeeld via social media en worden gebruikt om snel informatie over te brengen. Wanneer je naast je tekst, een infographic gebruikt om je tekst te verduidelijken, versterkt dit elkaar.

Op mijn Pinterest account heb ik erg veel SEO Infographics staan waarbij ik merk dat veel volgers deze infographics repinnen of liken.

Gebruikte bronnen voor deze beste SEO teksten

Roy Ishak via royishak.nl
WDL