Welke grote Google updates zijn er nu?
Zoals ik al eerder heb aangegeven hanteert Google +/- 200 factoren om de zoekresultaten op waarde te bepalen. De factoren worden middels verschillende Google updates maandelijks bijgeschaafd om te zorgen voor nog relevantere resultaten. Veel updates hebben geen naam, maar enkele grote Google updates staan bekend als dieren namen zoals de Panda en Penguin update.
Hieronder een lijst van alle Google Updates die er zijn. Laatste update: oktober 2019
BERT update
De nieuwste Google update is de BERT update. BERT staat voor: Bidirectional Encoder Representations from Transformers en komt erop neer dat Google de zoekvragen van de gebruiker beter begrijpt. Op dit moment is de BERT update uitgerold voor de Engelstalige resultaten, maar dit zal in de komende maanden wereldwijd doorgezet worden.
Doel van de BERT update
Door deze Google update worden de zoekvragen in Google beter genuanceerd waardoor de resultaten beter kloppen. In een voorbeeld van Google wordt een zoekvraag geanalyseerd waarbij de verschillen goed zichtbaar zijn. De zoekvraag is “2019 brazil traveler to usa need a visa”.
Voor de BERT update werden er resultaten getoond die meer gericht waren op de eerste woorden in de zoekvraag dus “2019 brazil”. Door de BERT update snapt Google beter dat het om de zoekvraag gaat waarbij de (Braziliaanse) reizigers naar Amerika willen. In onderstaand voorbeeld zie je het verschil.
Panda update
De bekendste Google update is wel de Panda update (Farmer update) die februari 2011 gelanceerd is en om de zoveel tijd bijgewerkt wordt. De update van juli 2013, geeft aan dat er wat relaxter omgegaan wordt met factoren die horen bij de Panda update.
De nieuwste Panda update is van mei 2014.
Doel van de Panda
Websites van lage kwaliteit, met geen toegevoegde waarde in de content, weren om websites van hoge kwaliteit hoger in Google te krijgen.
Wat doet de Google Panda
Door filters toe te passen in de zoekresultaten vallen de websites af die weinig informatie bieden. Deze filters zijn ontwikkeld met een grote groep testers waarbij de kwaliteit van verschillende websites vergeleken werd op een aantal factoren.
Google Panda deelt geen penalty’s uit, maar zet een rem op het scorend vermogen van lage kwaliteit.
Penguin update
Google Penguin is de naam van de factor die kijkt of websites geen verkeerde SEO technieken toepassen, zoals keyword stuffing, cloacking, gebruik maken van linkfarms en het plaatsen van duplicate content.
In mei 2013 is Penguin 2.0 wereldwijd uitgerold, lees hier de wijzigingen t.o.v. Penguin update 1.
Doel van de Penguin
Over SEO optimalisatie afstraffen.
Wat doet de Penguin update
Websites die over geoptimaliseerd zijn, door met name black hat SEO technieken, weren uit de zoekmachine.
Google Penguin deelt penalty’s uit aan websites die verkeerde SEO technieken hebben gebruikt. Is je website uit de top 100 van Google geweerd, dan kan 1 van de oorzaken de penalty van Google Penguin zijn.
Venice update
Sinds kort heeft Google ook de Venice update doorgevoerd, waardoor resultaten meer gericht zijn op de locatie waar vandaan je zoekt of je zoekvraag target. Je target een zoekvraag door er een stad bij te zetten, bijvoorbeeld “restaurant Breda”.
20% van alle zoekvragen hebben een regionale intentie, waardoor Google na de Venice update de regionale resultaten voorrang geeft.
Doel van Venice
Zoekresultaten relevanter voor de bezoekers maken, door gebruik te maken van lokale resultaten.
Wat doet de Venice update
Door gebruik te maken van de Venice update worden zoekresultaten aan de locatie van de bezoeker gekoppeld.
Bigfoot update
Eén van de onbevestigde Google updates is de Bigfoot update uit 2012. De update zorgt voor domein diversiteit in de zoekresultaten, wat nu ook één van de veranderingen in de Penguin update 2.0 is. Google wijzigt de ranking factoren jaarlijks +/- 500 keer, waardoor het lastig is te zeggen wanneer een Google update een aparte naam krijgt. Deze update kan namelijk ook onder de Penguin update vallen, maar omdat ik hier een complete lijst wil hebben noem ik ook de Bigfoot update.
Doel van Bigfoot
Verschillende domeinen in zoekresultaten tonen.
Wat doet Bigfoot
Websites van hetzelfde domein groeperen en alleen het beste resultaat tonen.
Bestaat de Bigfoot update wel?
Phantom update
De Phantom update is een onbevestigde update van Google die in mei 2013 uitgerold zou zijn. Het heeft veel te maken met de Penguin update, waarbij de Phantom update websites afstraft die teveel gebruik maken van externe links met de juiste anchor teksten. Ook het gebruik van een groot netwerk met ABC-linking wordt hiermee afgestraft. De links naar externe websites die naar lage kwaliteit websites gaan en artikelen op websites zonder toegevoegde waarde zorgen ervoor dat een website teveel onnatuurlijke links krijgt.
Naast de link afstraffing wordt met de Phantom update ook weer gekeken naar content op een website en worden websites met weinig content, affiliate content en verzamelde content van verschillende websites afgestraft. Het verschil met de Panda update is het afstraffen van websites. De Phantom update lijkt wel een penalty te geven, waarbij de Panda update dit niet doet.
Doel van Phantom
Websites met lage content en onnatuurlijke links weren uit de zoekmachine.
Wat doet Phantom
Websites die niet aan de eisen voldoen uit de zoekresultaten halen door het geven van een penalty.
Caffeïne update
Doel van Caffeïne
Veranderingen op websites sneller doorvoeren in de zoekmachine.
Wat doet Caffeïne
Websites in stukken indexeren. Voorheen werden websites in 1 keer geïndexeerd, waardoor een update soms weken later getoond kon worden.
Hummingbird update
Op de 15e verjaardag van Google werd de Hummingbird update gelanceerd. Door het algoritme aan te passen heeft de zoekmachine een beter beeld van de zoekvraag en wordt de zoekvraag geanalyseerd. Hierdoor zullen met name langere zoekvragen een beter antwoord krijgen op de resultaten pagina.
Doel van Hummingbird
Met de Hummingbird update, wil Google een beter antwoord geven op de zoekvraag van de bezoeker.
Wat doet Hummingbird
Websites die een beter antwoord geven, zullen hoger in de zoekresultaten komen. Daarnaast zal Google het antwoord in detail al weer willen geven in de zoekmachine.
Pigeon update (update juli 2014)
Om betere lokale zoekresultaten in Google te presenteren heeft Google de Pigeon Update gelanceerd. De veranderingen zullen met name via Google Maps zichtbaar worden gemaakt. Ook de Venice update doet dit, maar in dit geval hebben ze meer gedaan met verwijzingen van andere websites ipv on-page factoren.
Doel van de Pigeon Update
De bezoeker te helpen met lokale bedrijven te zoeken zoals restaurants, hotels en cafés.
Wat doet de Pigeon Update
Door de signalen van andere websites te gebruiken, wordt een website anders geïndexeerd. De recensie sites spelen hierbij een grote rol.
Overige Google updates
Naast deze bekendere udpates zijn er jaarlijks 500 updates in het algoritme van Google, waardoor niet alle updates een naam hebben. Vaak is dit Panda 34, Penguin 2.1 etc. Hieronder een lijst van Google updates die bekend zijn, maar regelmatig een wijziging zijn in 1 van de grotere updates.
- Multi-week update
- Panda Dance
- “Payday Loan” Update
- DMCA Penalty
- Search plus your world
- Freshness update
- Schema.org update
- Attribution update
- Brand update