Https goed voor SEO

Nu het bij iedereen waarschijnlijk al wel bekend is, heb ik zelf ook mijn website op een beveiligde SSL verbinding gezet.

“Het” zeg je?

Yes!

Google heeft aangegeven dat websites die op een beveiligde verbinding staan de voorkeur krijgen in de zoekmachine. Dat betekent dat websites die op https ipv http staan hoger tussen de zoekresultaten komen te staan.

Uiteraard is hier discussie over, maar ik hou het zelf al 2 jaar in de gaten en nu wordt het ook door onderzoeken van gerenommeerde bedrijven bevestigd dat het een betere positie oplevert: bron 1: Search Engine Land, bron 2: Moz, bron 3: Backlinkso, bron 4: Ahrefs.

Gratis SEO advies voor 2017

In onze eigen onderzoeken, een stuk kleiner van opzet dan die van Search Engine Land, zien we ook dat de websites die op SSL draaien nu betere posities krijgen op concurrerende trefwoorden. Mijn advies is ook voor iedereen die het nog niet heeft doorgevoerd: Zet zo snel mogelijk je website of webshop op een SSL verbinding zodat je hoger gaat scoren in Google.

Welke SSL certificaten zijn er?

Wanneer je een SSL certificaat aanvraagt, dit kan je meestal doen bij de webbouwer, hosting partij of certificaat leveranciers, kan je kiezen tussen 3 soorten certificaten.

Domein verificatie (DV)

Dit is de standaard SSL verbinding waarbij je in de URL ziet dat de website veilig is. Herkenbaar aan de groene https of “Veilig | “ voor de URL.

DV certificaten zijn gratis te verkrijgen via Let’s Encrypt of kosten +/- 10 euro per jaar.

Ikzelf kon dit certificaat via mijn hostingpartij gratis installeren via mijn beheergedeelte.

Organisatie verificatie (OV)

Dit is een uitgebreidere beveiligde verbinding. Hiermee komen ook de bedrijfsgegevens in de URL te staan in het groen.

OV certificaten zijn verkrijgbaar voor +/- 35 euro per jaar.

Uitgebreide verificatie (EV)

Dit is het meest uitgebreide SSL certificaat, waarmee de bedrijfsnaam in de URL komt en je ook gescreend wordt als bedrijf. Deze heb ik op de website van mijn online marketing bedrijf.

EV certificaten zijn verkrijgbaar voor +/- 100 euro per jaar.

Welk SSL certificaat is goed voor SEO?

Op dit moment zijn er nog geen onderzoeken die het verschil tussen de standaard SSL certificaten of uitgebreide variant aantonen. Ik adviseer per klant het certificaat dat bij hen past waarbij ik altijd kijk naar de doelstelling en toekomst.

Mocht je meer informatie willen over SSL certificaten, dan kan je ons blogartikel op Emerce lezen.

Tips om meer Twitter volgers te krijgen

Update 31-01-2017: Crowdfire toegevoegd

Zoekmachine optimalisatie is al lang niet meer zoekwoorden op de juiste pagina plaatsen en het herhalen van de juiste zoekwoorden, het is anno 2017 veel meer dan dat!

SEO aanvullen met social media

De laatste tijd haal ik goede resultaten uit de combinatie met SEO en social media! Om eerlijk te zijn haal ik de beste resultaten wanneer ik alles kan combineren, zoals Adwords, SEO, social media, linkbuilding, Youtube en remarketing. Maar voor nu hou ik me bezig met de social media en richt ik me nu op het gebruik van Twitter.

Nieuw publiek halen uit Twitter

Wanneer je een nieuwe website of zelfs een nieuw bedrijf lanceert, dan wil je nieuw publiek bereiken. Dit kan door al je vrienden, familie en kennissen te vragen of ze naar je website willen gaan, maar het is handiger om dit ook aan wildvreemden te vragen.

Hoe doe je dat? 1 van de manieren is zorgen dat je geïnteresseerden bereikt waarvan je geen contactgegevens hebt. Twitter is hiervoor een ideaal kanaal want je kan personen zoeken die dezelfde interesses hebben, tweeten over de onderwerpen die voor jou interessant zijn en wellicht zijn ze zelfs op zoek naar jouw nieuwe website!

Het is dus goed om nieuw publiek voor je website te zoeken op Twitter.

Waarom dan Twitter volgers krijgen?

Op Twitter volg je personen, bedrijven of merken die jij interessant vindt. Datzelfde doen mensen bij jou. Ik bv volg mensen waarvan ik weten dat ze regelmatig tweeten over online marketing, SEO, Adword experts en de punkrock bands die ik leuk vind 😉

Wanneer je een tweet plaatst, komt deze even in de tijdlijn van je volgers en wellicht dat 1 van de volgers je link klikken en zo bij je website komen. Hoe meer volgers, hoe meer kans er is dat je link geklikt wordt.

Dat is niet het enige onderdeel, een groot gedeelte zal je tweets niet lezen in de tijdlijn, maar via programma’s waarmee tweet gemonitoord worden. Wanneer je dus interessante tweets plaatst met de juiste tags, kom je ook vaker op dergelijke borden.

Hoe krijg ik meer Twitter volgers

Er zijn veel tips om meer volgers te krijgen, hier enkele die ik zelf al regelmatig heb toegepast.

  1. Maak je Twitter profiel compleet
  2. Zet in je bio waarover je tweet
  3. Een Twitter account mag best persoonlijk en zakelijk door elkaar zijn
  4. Volg zelf regelmatig nieuwe Twitteraars
  5. Volg altijd jouw volgers terug (!) Op Twitter mag je maar een bepaald aantal personen volgen en dat ligt aan je aantal volgers. Mensen die jou volgen weten dit ook en verwachten dat je terug volgt.
  6. Tweet regelmatig over interessante punten die je zelf ook zou willen weten
  7. Gebruik de juiste hashtahs
  8. Loop je volgers na en retweet interessante tweets van hen
  9. Zet tweets bij je favorieten
  10. Beantwoord Twitteraars die hashtags als #dtv of #durftevragen gebruiken
  11. Geef in je bio aan dat je terug volgt, bv door de hashtah #followback
  12. Zorg dat de personen die jou niet volgen ook weer ontvolgt.
  13. Volg mij of mijn bedrijf op Twitter, ik volg en retweet regelmatig
  14. Bekijk meer tips in onderstaande Twitter infographic

meer twitter volgers krijgen

2015 ranking factoren bekend

Moz heeft de nieuwe Google ranking factoren voor 2015 bekend gemaakt. Dit zijn de factoren waarop websites in de zoekmachine worden gezet en zijn van belang bij het optimaliseren voor de website.

De lijst is natuurlijk enorm, bekijk ook mijn artikel over de 200 Google ranking factoren, maar hierbij de belangrijkste SEO wijzigingen voor 2015:

  • Er wordt minder gekeken naar on-page trefwoorden plaatsen.
  • Https is een heel kleine factor, vaak nog niet de moeite om in te richten.
  • Snelheid van de server en lengte van de URL zijn negatieve SEO factoren.
  • Links blijven toch een belangrijke factor voor de positie in zoekresultaten.
  • Hoe meer unieke IPs die naar een site linken, hoe positiever.
  • De Mozrank van een site is van belang.
  • Tijd dat een registratie van een domein afloopt is een SEO factor. Hoe langer het domein geregistreerd is, hoe beter.

Bekijk alle factoren bij Moz, Ranking factors 2015

SEO cursus

De laatste tijd ben ik aan het kijken wat ik met deze site wil.

Ik ben druk met mijn bedrijf PostAds waardoor ik bijna geen tijd heb om deze site bij te werken.

Toch krijg ik online regelmatig vragen voor een SEO cursus of online SEO boeken. Om deze site toch continu actueel te houden en ervoor te zorgen dat mensen die beginnen met SEO ook goed de weg kunnen vinden op mijn site, ben ik begonnen met het opzetten van een gratis online SEO cursus waarbij ik veel inhoud van mijn artikelen gebruik.

SEO cursus stap voor stap

Ik probeer in een aantal stappen de basis van SEO uit te leggen, waarna je daarna makkelijk je eigen informatie online kan vinden (er is veel over SEO te lezen online!).

Daarnaast vind ik ook altijd dat je het vooral moet doen ipv lezen. Door mijn SEO cursus kan je in ieder geval aan de gang met SEO.

Heel veel succes en hou me op de hoogte via Twitter!

Alexa ranking simpel geboost

updare 22-7-2015: bijgewerkt met werkende URL, black hat SEO en of Alexa boosten onderdeel is voor je SEO.

In mijn artikel over Alexa ranking heb ik al aangegeven dat ik ging proberen om mijn Alexa ranking te verbeteren met enkele boost programma’s. Dit is binnen een maand gelukt door maar een half uur gebruik te maken van dergelijke programma’s. Mijn Alexa ranking is van 3 miljoen naar 408.870 gegaan.

Tools die ik gebruikt heb om mijn Alexa ranking te boosten zijn fastalexarank.com en alexaboostup.com (Rank Boost Up heet het nu). Inmiddels is de Fast Alexa Rank niet meer beschikbaar, maar de Alexa Boost Up werkt nog perfect.

Invloed Alexa in de zoekresultaten

De komende periode ga ik kijken of de Alexa ranking invloed heeft op de zoekresultaten en of het gebruik van de programma’s om de rank in Alexa te boosten niet tegen me heeft gewerkt. Zoekmachines zoals Google waarderen het niet wanneer je gebruik maakt van dergelijke black hat-technieken om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Black hat SEO technieken zijn onethische manieren om je website hoger in de zoekmachine te krijgen.

Ik kan moeilijk zien of ik nu door behulp van de Alexa verbetering beter scoor in de zoekmachine of door andere factoren. Ik verwacht de andere factoren, namelijk de artikelen die op mijn website staan, maar het heeft ook niet tegen gewerkt want ik sta met veel zoekvragen op 1 in Google.

Alexa boosten met Black Hat SEO

De techniek die we nu gebruiken om de Alexa rank te boosten is geen strategie die klopt met de visie van Google. Ik zorg er immers niet voor dat echte bezoekers die op zoek zijn naar SEO tips bij mijn website komen, ik zorg er alleen maar voor dat personen over de hele wereld mijn site zijn.

Ik heb niks aan bezoekers die geen Nederlands kunnen, dus het strookt niet met de online strategie die ik hanteer. In dit geval kan je dus spreken van een Black Hat SEO techniek.

Toch je Alexa rank verbeteren?

Mocht je toch willen proberen om via de Alexa rank je website hoger tussen de zoekresultaten willen krijgen, dan kan je zelf een account maken op Alexaboostup en starten met het binnenhalen van Alexa punten. Succes en laat me weten of je Alexa verbetering voor jou heeft gewerkt!

Wat is “vitaly rules Google” in Google Analytics?

Ik zie regelmatig vreemde verwijzingen in mijn website statistieken via Google Analytics. Al eerder kreeg ik te maken met een dergelijk fenomeen genaamd semalt. Via mijn artikel over de referral spam van Semalt kreeg ik veel vragen en ook werd er vanuit Semalt contact opgenomen via mijn Twitter kanaal.

Deze keer zag ik vreemde tekens in mijn Analytics account en kon dit ook bij verschillende klanten van ons zien. De vreemde tekens zoals ( ͡° ͜ʖ ͡°) en (ʘ‿ʘ) vallen erg op namelijk.

Hieronder enkele statistieken van Postads.nl, mijn online marketing bedrijf.

referral spam met vitaly rules google  postads.nl

Wat is Vitaly Rules Google?

Het is Ghost Spam of referral spam waar je eigenlijk niks aan hebt. Normaal werd er via een dergelijke manier een product gepromoot, maar voor nu is niet duidelijk waarom ze dit doen.

Waarom komt dit in Google Analytics?

Via een automatische bot wordt er vanaf een pc een keyword ingevoerd in een Google domein en daarna bezoekt die pc jouw website. Hierdoor lijkt het dat je website vindbaar is op de term “Vitaly Rules Google”, maar dit klopt natuurlijk niet.

Waarom doen ze dit?

Via deze manier komt de term in je Analytics statistieken, waardoor je zelf gaat zoeken wat Vitaly Rules zijn. Ditzelfde gebeurde bij Semalt wat voor Semalt heel veel naamsbekendheid opleverde. Semalt biedt namelijk een SEO pakket aan wat je kan kopen via hun website. Door hun naamsbekendheid zullen ze vast meer verkocht hebben dan ik, maar goed kwaliteit gaat boven kwantiteit natuurlijk :).

Vitaly Rules Google is nog niet bekend als merk, wellicht dat een bedrijf iets probeert te bewijzen en dat dat in de toekomst pas duidelijk wordt, voor nu heb ik nog geen idee waarom ze dit doen.

Heeft dit invloed op de bouncerate en werkt dit door voor mijn SEO?

Het is belangrijk om zo hoog mogelijk in de zoekmachine te staan. Google hanteert meer dan 200 factoren waaronder de bounce rate van een website. Een dergelijke spam-bot bekijkt je pagina eenmalig en gaat dan van de site af. Hierdoor krijg je dus een bouncerate van 100% op dat trefwoord.

Google ziet dergelijke opdrachten en verwijzingen na enige tijd en zullen dit aanmerken als spam. Dit houdt in dat het geen invloed heeft op je positie in Google.

Wat kan ik er tegen doen?

Je kan dergelijke spam het beste filteren in Google Analytics. Op die manier komt het niet meer tussen je statistieken.

Dit kan als volgt:

  1. Log in op Analytics
  2. Klik op “Beheerder”
  3. In het eerste tabblad, klik op “alle filters”
  4. Kies “nieuwe filter”
  5. Kies een naam, ik heb “Keyword spam” gekozen
  6. Kies de optie “Custom”
  7. Bij filterveld kies je voor “Campagneterm” (niet zoekterm)
  8. Je vult bij de filter alleen “vitaly rules google” zonder de vreemde tekens.
  9. Je geeft aan dat de filter beschikbaar moet zijn op de weergaves en slaat de filter op.
  10. De filter zal niet altijd meteen werken, soms kan dit 24 uur duren (net als bijna alle wijzigingen in Analytics beheer)

Bekijk een screenshot hieronder hoe ik het gefilterd heb bij PostAds.nl. Google Analytics van internet marketing bureau PostAds

Meer informatie over spam of hoger in de zoekmachine komen?

Ik gebruik mijn persoonlijke site om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen van online marketing. Regelmatig krijg ik dergelijke vragen ook van mijn klanten bij PostAds.

Met PostAds zorgen we dat we meer rendement uit je website halen. Al onze werkzaamheden zijn daarop gericht. Wij zorgen ervoor dat je hoog in de zoekmachine staat, dat je op de juiste manier adverteert in Google Adwords, dat social media goed ingezet wordt en dat je van de bezoekers ook daadwerkelijk klanten maakt. Mocht je op zoek zijn naar een goed online marketing bureau in de regio Breda die je maandelijks contact om als specialist mee te ondernemen, neem dan contact op met PostAds.

Wat is Semalt? Waarom bezoeken ze zo vaak mijn website?

Wanneer je in Google Analytics kijkt, zie je bij veel websites de laatste tijd vaak een website staan als verwijzende website: semalt.comGoogle Analytics: wat is semalt.com?

Wie of wat is Semalt.com?

Semalt is een bedrijf (uit Oekraïne) dat statistieken van websites bijhoudt door deze te bezoeken via een bot. Het bedrijf heeft hun software 14 januari 2014 gelanceerd en sindsdien worden websites bezocht door de bot.

Het bedrijf zegt (nu) te bestaan uit 15 medewerkers en geeft aan dat ze de data alleen gebruiken voor hun klanten. Nadat ik een kleine check deed op de namen en afbeeldingen van de medewerkers, kwam ik vrij lege social media profielen tegen…. Zouden de personen wel bestaan? Welke online marketeer of CEO van een internetbureau heeft nou minder dan 100 vrienden op Facebook of maar 40 connecties op LinkedIn…. Het zegt niet veel, maar vreemd vind ik het wel.

GOED! Nu weer terug naar WAT Semalt is!

Wat is Semalt nou? Semalt is een online statistieken tool waarmee je basis informatie over je website kan krijgen. Op internet zijn er 100 gratis website checks te vinden waarmee je basisinformatie over je website kan krijgen. Bij Semalt krijg je dat deels gratis en deels betaald.

Voila, daar is meteen hun verdienmodel!

Online tool van Semalt

Hieronder een screenshot van mijn Semalt project: erikhermeler.nl

hoe ziet Semalt online marketing tools eruit?

Ik krijg o.a de volgende informatie van Semalt:

Veel punten zijn dus niet nuttig en online regent het ook klachten (daar kom ik op terug).

Er is ook een onderdeel in de online tool wat wel interessant kan zijn, namelijk de competitors.

De meeste SEO tools bevatten de standaard informatie zoals de technische check, statistieken check en de posities van de trefwoorden in Google, maar er zijn er maar een paar die ook de online concurrentie in beeld brengen.

Dit is altijd zeer interessant wanneer je wil weten hoe goed je scoort ten opzichte van concurrenten, zie hieronder mijn screenshot:

concurrenten vergelijken in Semalt
Hallo SEO-specialisten Alain, Ruben & Eduard.

Dergelijke informatie is dus zeker interessant, maar kan ook in andere tools onderzocht worden. In enkele gevallen is een zoekvraag in Google al genoeg om je directe concurrenten in te zien.

Is Semalt goed of niet?

Mijn eigen SEO en SEA website wordt vanaf 10 april bezocht door de beruchte crawler wat ik in mijn Analytics zie. Het is gelukkig nog niet de top verwijzer, maar deze ‘bot’ bezoekt mijn website dagelijks. 

Het is vooral vervelend dat Semalt tussen de statistieken staat. De ‘bot’ doet niks met je website waardoor de bouncerate van Semalt ook 100% is.

Je statistieken in Google Analytics zijn door de komst van Semalt een stuk minder betrouwbaar geworden.

Online zijn er al veel klachten te vinden op de Facebook pagina van Semalt en op het weblog: The Grinning Skull.

Wat kan je er tegen doen?

Er zijn een aantal mogelijkheden om Semalt te blokkeren zoals het blokkeren via htaccess of het blokkeren in Google Analytics.

Door dit te zetten in je .htaccess bestand van je website, kan de bot je website niet meer bezoeken:

# block visitors referred from semalt.com
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} semalt\.com [NC]
RewriteRule .* – [F]

In Google Analytics kan je Semalt blokkeren als volgt:
  • Ga naar het beheer
  • Klik op Filters
  • Voeg een nieuwe filter toe
  • Geef de filter de naam Semalt block
  • Kies custom filter
  • Zet de filter als volgt: exclude –> referral –> semalt.com
Nu komen de statistieken van Semalt niet meer tussen je ‘normale’ Analytics data.

Update april 2015

Tegenwoordig zijn er veel meer bots die op deze wijze werken. De strategie van Semalt.semalt.com werkt blijkbaar goed, waardoor ook andere organisaties op deze manier bots inzetten om naamsbekendheid te krijgen.

In ieder geval is 1 hiervan: make-money-online.7makemoneyonline.com. Mochten jullie er meer hebben, laat ze graag achter in de reacties.

btw: deze staan er tegenwoordig ook steeds vaker tussen, maar dit heeft te maken met de social share buttons zoals Twitter, Facebook en Pinterest: www1.social-buttons.com, buttons-for-website.com.

Mocht je specifieke vragen hebben of wil je beter in de zoekmachine scoren? Aarzel dan niet om contact op te nemen met mij via mijn bedrijf PostAds

200 Google ranking factoren

Ik werk deze lijst met alle Google factoren periodiek bij om te zorgen dat hier altijd de recente factoren staan.

Update: januari 2015

Terug naar de zoekresultaten Dwell Time: Google houdt bij hoe lang een bezoeker op een website blijft en daarna terug gaat naar de zoekresultaten.

Update: september 2014
Deze versie is bijgewerkt met de https-factor, ofwel de SSL-verbinding voor websites.
Update: december 2013
Deze versie heeft de negatieve factoren bijgewerkt zoals de URL lengte.

200 Google factoren

Google headquarters

Google hanteert +/- 200 factoren die de positie van een website in de zoekmachine bepalen. Deze factoren worden niet bekend gemaakt, maar uit verschillende verklaringen van Google en onderzoeken is de lijst met 200 ranking factoren samengesteld. Hieronder een overzicht van alle factoren, waarbij je rekening moet houden dat niet alle factoren even zwaar wegen en Google altijd in het achterhoofd houdt dat websites niet “over-geoptimaliseerd” moeten zijn. Het belangrijkste onderdeel blijft nog steeds: de website moet antwoord geven op de gevraagde zoekterm in het zoekvenster. 

De lijst is opgedeeld in:

  1. Domein
  2. Pagina level
  3. Website level
  4. Backlinks
  5. Gebruikersinterface
  6. Speciale algoritmes
  7. Social media
  8. Merk signalen
  9. Webspam on-page
  10. Webspam off-page

Domein factoren

  • Domein leeftijd.
  • Https-verbinding, SSL-certificaat, domeinvalidatie. Beveiligde sites krijgen een hogere positie in de zoekmachine.
  • Trefwoord komt in domein voor.
  • Trefwoord is het eerste woord in het domein.
  • Registratietijd van een domein: hoe lang staat een domein in de toekomst gereserveerd?
  • Trefwoord komt in subdomein voor.
  • Geschiedenis van het domein: wisseling van eigenaar en eventuele penalty’s van Google.
  • Trefwoord is gelijk aan het domein (exact match).
  • Domeinhouder informatie op openbaar of privé.
  • Eventuele eerdere penalty’s van de domeinnaam houder.
  • Domein extensie.

Pagina level

  • Trefwoord in SEO titel.
  • SEO titel start met het trefwoord.
  • Trefwoord in SEO beschrijving.
  • Trefwoord in H1 tag.
  • Trefwoord in kopteksten zoals H2 & H3.
  • Trefwoord in de tekst van de pagina.
  • Lengte van de tekst.
  • Trefwoord dichtheid (keyword density).
  • Betekenis van het trefwoord op de pagina (vb Apple als computer en appel).
  • Betekenis van het trefwoord in de SEO titel en beschrijving.
  • Pagina laadtijd via HTML, bestandsgrootte en opbouw van de code.
  • Pagina laadtijd via Google Chrome om ook buiten html snelheid te controleren.
  • Dubbele teksten op verschillende pagina’s.
  • Gebruik van canonical tag.
  • Afbeelding optimalisatie: bestandsnaam, alt-tekst, titel, beschrijving, onderschrift.
  • Update van pagina: relevantie op datum.
  • Update door bewerken van de tekst op de pagina.
  • Aantal updates in de geschiedenis, hoe vaak heeft de website nieuwe artikelen.
  • Pagina leeftijd, een oude pagina die regelmatig bijgewerkt wordt, krijgt een hogere ranking doordat de pagina langer bestaat.
  • Trefwoord prominentie (keyword prominence), hogere ranking wanneer trefwoord in de eerste 100 woorden voorkomt.
  • Trefwoord volgorde op pagina.
  • Aantal uitgaande links, enkele kan goed zijn.
  • Teveel uitgaande links levert een lagere score op.
  • Waarde van uitgaande links.
  • Relevantie van uitgaande links, links naar hetzelfde thema als het onderwerp van de pagina.
  • Grammatica en spelling op pagina.
  • Originele tekst op pagina.
  • Behulpzame tools op de pagina.
  • Gebruik van media op de pagina zoals afbeeldingen en video.
  • Interne links naar de pagina.
  • Kwaliteit van de interne links.
  • Links die niet werken, “broken links”, werken de positie tegen.
  • De link tussen het niveau van de lezer en onderwerp en taal op de pagina.
  • Affiliate links: wanneer je teveel affiliate links hebt, kan je te boek staan als “thin affiliate website”.
  • Geldigheid van de HTML, gebruik van W3C standaarden.
  • Domein autoriteit.
  • PageRank van een pagina.
  • Lengte van de link naar pagina.
  • Link pad vanaf homepagina.
  • Impact van editors van Google.
  • Categorie van de pagina.
  • Gebruik van de categorie in de link.
  • Gebruik van tags om een artikel te koppelen aan een onderwerp.
  • Trefwoord in de link na het domein.
  • Referenties en bronnen zoals links vanuit onderzoeken.
  • Gebruik van opsommingstekens.
  • Prioriteit van de pagina in de sitemap (sitemap.xml).
  • Aantal andere trefwoorden op een pagina.
  • Pagina layout.
  • Gebruik van domeinen die te koop staan, geparkeerde domeinen.

Website level

  • Waarde van (unieke) content op een pagina.
  • Zichtbaar gebruik van contact pagina.
  • Whois informatie gelijk aan eigenaar website.
  • Domein waarde, “domain trust” of site autoriteit.
  • Structuur van indeling op website.
  • Aantal updates op de website.
  • Aantal pagina’s op de website.
  • Gebruik van sitemap.
  • Server up- en downtime, wanneer websites vaak offline zijn, krijgen deze een lagere score.
  • Locatie van de webserver.
  • Gebruik van beveiligde verbindingen bij webshops.
  • Gebruik van pagina’s over privacy en algemene voorwaarden.
  • Gebruik van dubbele content over de website.
  • Hulp navigatie door broodkruimels.
  • Gebruik van mobiele versie of responsive design van website.
  • Gebruik van video’s via Youtube.
  • Site gebruiksvriendelijkheid.
  • Gebruik van Google Analytics en Webmastertools.
  • Recensies van gebruikers op review sites.

Backlinks

  • Aantal links naar website.
  • Leeftijd van de linkende website.
  • Leeftijd van de backlink zelf.
  • Link vanaf root domein zoals google.com.
  • Links vanaf verschillende ip adressen.
  • Gebruik van alt-tekst bij afbeelding links.
  • Links vanuit overheid websites zoals .gov, .edu krijgen een hogere waarde.
  • PageRank van de linkende website.
  • Autoriteit van een linkende website.
  • Link van website met optimalisatie voor hetzelfde trefwoord.
  • Aantal keer gedeeld via social media.
  • Links van slechte websites leveren een lagere score op.
  • Links vanuit reacties op websites tellen mee, maar lager dan ‘normale’ links op een pagina.
  • Link naar homepagina beïnvloed de waarde van de pagina.
  • Gebruik van nofollow tags bij links.
  • Diversiteit van de inkomende links.
  • Links in de tekst met de juiste benaming (anchor tekst).
  • Gebruik van 301 redirects en links naar de 301 pagina.
  • Gebruikte anchor tekst op inkomende link.
  • Link titel attribuut.
  • Land van herkomst van inkomende link.
  • Positie van de link in de tekst op de verwijzende website.
  • Positie van de link op de pagina op de verwijzende website, links in de footer of zijkant tellen minder zwaar dan de links in een tekst.
  • Relevantie van het domein mbt onderwerp op de website.
  • Relevantie van de pagina mbt onderwerp.
  • Gebruik van de tekst om de link op de verwijzende pagina.
  • Gebruik van trefwoorden op de verwijzende pagina.
  • Gebruik trefwoord in SEO titel verwijzende pagina.
  • Positieve link velocity, de snelheid en continuïteit waarmee backlinks geplaatst worden.
  • Negatieve link velocity, het plaatsen van 1.000 backlinks in 1 keer zorgt voor negatieve linkbuilding.
  • Links van top bronnen, “hub” pagina’s.
  • Links vanuit Wikipedia, deze staan op nofollow, maar geven trust en autoriteit mee.
  • Links vanuit echte websites en blogs.
  • Opgebouwde link profiel aan de hand van alle backlinks.
  • Gebruik van veel wederkerende links is negatief, gebruik dus geen “ik link naar jou, jij naar mij” principe.
  • Gebruik van rich snippets.
  • Linkbuilding vanuit open directory, dmoz.org, krijgen meer waarde.
  • Linkbuilding vanuit Yahoo.
  • Aantal uitgaan links op een pagina.
  • Forum profiel links.
  • Aantal woorden op verwijzende pagina.
  • Kwaliteit van de tekst op verwijzende pagina.
  • Gebruik van dezelfde links over de hele verwijzende website.

Gebruikersinterface

  • Click trough rate (CTR), pagina’s waar de gebruiker vaker op doorklikt, krijgen meer waarde.
  • CTR van alle andere trefwoorden op website.
  • Bounce rate: hoeveel bezoekers blijven maar op 1 pagina.
  • Invloed van direct traffic.
  • Aantal terugkerende bezoekers.
  • Aantal pagina’op een website.
  • Toegevoegd aan favorieten in Chrome.
  • Google toolbar, net als de Alexa ranking lijkt Google toch gebruik te maken van data die binnenkomt via de Google toolbar.
  • Aantal reacties op een artikel.
  • Tijd die de gebruiker op een website doorbrengt.
  • Google kijkt of de gebruiker weer terug gaat naar de zoekresultaten. In dat geval heb je niet het antwoord op de vraag van de gebruiker gegeven wat negatief werkt in de zoekmachine.

Speciale algoritmes

  • Frisheid van de pagina, nieuwe pagina’s krijgen bij enkele zoekvragen voorrang. 
  • Diversiteit in zoekvraag.
  • Gebruikers browse-geschiedenis.
  • Gebruikers zoekgeschiedenis.
  • Locatie targeting.
  • Invloed van SafeSearch gebruik.
  • Invloed van Google+.
  • Klachten over een website.
  • Domein diversiteit, check bigfoot update.
  • Zoekvragen over transacties zoals vliegtuigschema’s of wisselkoersen.
  • Zoekvragen over nieuws zal Google gebruiken om Google nieuws te tonen.
  • Gebruik van Google shopping bij het zoeken naar webshop producten.
  • Lokale zoekvragen.
  • Grote merken krijgen voorrang.
  • Gebruik van een trefwoord bij grote merken, verwijzing naar de pagina die het meest voldoet.
  • Gebruik van Google afbeeldingen wanneer zoekvraag hierop gericht is.

Social media / social share factor

  • Aantal tweets over een website.
  • Autoriteit van de Twitter gebruiker.
  • Aantal Facebook likes.
  • Aantal keer gedeeld via Facebook.
  • Autoriteit van de Facebook gebruiker.
  • Aantal keer gepind op Pinterest.
  • Stemmen vanuit Reddit, Stumpbleupon en Digg.
  • Aantal +1’s op Google+.
  • Autoriteit van Google+ gebruiker.
  • Geverifieerde Google+ auteur.
  • Relevantie op de verschillende social media kanalen.
  • Gebruik van social media delen op de andere pagina’s van de website.

Merk signalen

  • Gebruik van merk in anchor tekst.
  • Zoekvragen op bepaald merk.
  • Het merk heeft een Facebook pagina met likes.
  • Merk heeft Twitter profiel met volgers.
  • Officiële pagina op LinkedIn.
  • Werknemers van het bedrijf staan geregistreerd via LinkedIn.
  • Gebruik van social media accounts.
  • Gebruik van merknaam op andere websites, waarbij niet eens een link gemaakt hoeft te worden.
  • Google+ plaatsing van het bedrijf.
  • Aantal RSS volgers op website.
  • Er is een link tussen website van een merk en registratie in het handelsregister.

Webspam on-page

  • Farm sites voor linkbuilding, Panda penalty zorgt voor kwaliteits content. 
  • Links naar websites met een slechte reputatie.
  • Onterecht gebruik van 301 redirects.
  • Gebruik van popups of opvallende / storende advertenties.
  • Overmatig geoptimaliseerde website
  • Overmatige geoptimaliseerde pagina’s op een trefwoord.
  • Teveel gebruik van advertenties in het zichtvlak zorgt voor een lagere score.
  • Gebruik maken van cloaking, links die voor de gebruiker niet zichtbaar zijn als links.
  • Gebruik maken van affiliate links is een negatieve factor.
  • Proberen affiliate links te verstoppen levert een penalty op.
  • Tekst(delen) die geautomatiseerd geplaatst zijn.
  • Overmatig gebruik van PageRank sculpting (nofollow op alle uitgaande links).
  • Invloed van het IP adres van de server op spam blacklisten.
  • Overmatig gebruik van trefwoorden in de SEO velden.
  • Gebruik maken van keyword-stuffing in de SEO keywords tag wordt afgestraft.
  • Een te lange URL werkt slecht in de zoekmachine.

Webspam off-page

  • Onnatuurlijke toename van links naar je website zorgen voor een penalty.
  • Verkeerde linkbuilding wordt afgestraft met de Penguin Update.
  • Overmatig gebruik van lage kwaliteitslinks, zoals reageren op fora.
  • Overmatig veel links vanaf hetzelfde ip adres.
  • Links met “vergiftigde” anchor teksten, links naar Pharma websites worden veel geplaatst bij een gehackte website.
  • Handmatige penalty’s vanuit Google.
  • De in- en verkoop van links levert een penalty op.
  • Google Sandbox: een nieuwe website wordt in een proefperiode uit de rankings gehaald om te zien of deze naar verloop van tijd weer naar boven komt.
  • Google Dance: oudere websites worden uit de rankings gehaald om te zien of ze weer vanzelf in de zoekresultaten komen.
  • Je kan zelf links die afgewezen zijn laten herzien door Google met de disavow tool.

Zoals eerder aangegeven veranderen de ranking factoren regelmatig en zal deze lijst aangevuld worden of aangescherpt worden met Google’s factoren.

Bronnen:

http://backlinko.com/google-ranking-factors
http://www.entrepreneur.com/article/226884
http://www.performancemediaplacement.com/Google-Ranking-Factors.asp
https://marketingmed.nl/de-tien-belangrijkste-ontwikkelingen-op-seo-gebied-2015/

Goede linkbuilding bedrijven, bestaan die nog?

Door mijn werkzaamheden als online marketeer bij 100 blijf ik dagelijks op de hoogte van alle ontwikkelingen in online marketing land. Afgelopen weken is er weer veel veranderd op het gebied van linkbuilding en zijn verschillende linkbuilding bedrijven zoals Get Indexed door Google op de vingers getikt.

Veel websites bieden linkbuilding pakketjes aan voor 60 of 70 euro, maar door hiermee in zee te gaan, loop je het risico dat je website uit Google wordt gehaald en bereik je juist het tegenovergestelde.

Is linkbuilding nog belangrijk bij zoekmachine optimalisatie (SEO)

Linkbuilding; het verkrijgen van links van andere websites naar je eigen website, is nog steeds een onderdeel van alle Google factoren. Deze factoren bepalen wie er op de eerste plaats in Google staat.

Ik heb al regelmatig verkondigd dat linkbuilding een steeds kleinere rol krijgt in deze factoren, maar het neemt niet weg dat je hier nog steeds aan moet werken omdat het een factor van Google blijft.

Wat zijn linkbuilding bedrijven?

Een aantal jaar geleden kon je nog makkelijk met veel links snel op de eerste plaats van Google komen. Er zijn complete bedrijven opgericht die niets anders deden dan werken aan linkbuilding.

Wat doet een linkbuilding bedrijf?

Medewerkers van een linkbuilding bedrijf gaan actief aan de slag met het opzetten van startpagina’s, gratis websites en online profielen om te zorgen dat je snel veel links naar je website krijgt. Ook wordt er veel gebruikt van het reageren onder blogartikelen met hierin een link naar de website.

Naast het aanmaken van deze links, worden er ook regelmatig kleine persberichten getypt en deze op verschillende (gratis) persberichten websites geplaatst. Ook in die persberichten worden dan links gezet.

Is dit verkeerd dan?

Nee, goede linkbuilding is nog steeds goed. 🙂

Maar online kan je veel bedrijven vinden die linkbuidling aanbieden per maand, eenmalig of in een abonnement waar je een jaar aan vast zit.

Die bedrijven gaan dan links voor je aanmaken op websites die totaal niet bezocht worden of waar de link op een plek wordt gezet die niet gezien wordt door bezoekers. Dit is een strategie die kort (1 à 2 maanden) werkt, maar waar je na die periode volledig uit Google gegooid kan worden!

Wanneer een linkbuilding bedrijf een gezond linkprofiel voor je opzet en hier omheen een goede linkbuilding strategie bouwt, zal linkbuilding er nog steeds mede voor zorgen dat je goed in de zoekmachine scoort.

Je werkt aan goede linkbuilding door links te krijgen op websites die toonaangevend zijn binnen dezelfde branche als jouw bedrijf, door enkele links via directories te krijgen (ook startpagina’s), door social media links te krijgen en door je te mengen in discussies op de juiste onderwerpen.

Dit is niet alles, een goed linkprofiel bestaat uit 20 – 30 categorieën aan websites waar je links krijgt naar je website.

Wat zijn dan goede linkbuilding bedrijven?

Ik heb online gezocht en heb nog geen goed linkbuilding bedrijf gevonden (contact me als je er 1 bent of kent). Alle bedrijven die ik online vind plaatsen links op sites die niet relevant zijn en reageren onder blogartikelen die al jaren oud zijn.

Een goed linkbuilding bedrijf gebruikt de strategie als onderdeel van de complete SEO strategie en gaat samen met de klant kijken welke websites echt relevant zijn. Op deze manier werk je op een goede manier aan linkbuilding zonder dat je na een half jaar uit de zoekresultaten wordt gegooid.

Wil je aan de slag met linkbuilding?

Wanneer je toch op de juiste manier aan linkbuilding wil werken, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Samen kijken we waar je als bedrijf wel links wilt hebben en zetten we een gezond linkprofiel op.

Wil je zelf al aan de slag, lees dan al mijn linkbuilding tips:

Help! De zoekmachine wordt uit Google gehaald

Het nieuws van de dag is dat het Europees parlement oproept tot opsplitsing van Google!

Sinds wanneer is dit een financieel blog??

Dat is het niet, maar wanneer er nieuws over zoekresultaten van Google zijn, dan wil ik het als eerste weten!

Wat is er nou aan hand?

Het Europees Parlement wil dat de zoekmachine van Google moet worden losgetrokken van andere commerciële activiteiten zoals Adwords, AdSense, Gmail en Google Maps.

De parlementariërs willen dit omdat zij Google ervan verdenken hun machtspositie te misbruiken. Bijna iedereen (90% in Europa) gebruikt Google om producten, diensten en bv restaurants te zoeken.

Je kon er op wachten, maar concurrenten van Google zoals Yelp en Tripadvisor hebben geklaagd dat hun pagina’s laag tussen zoekresultaten staan. Ze hebben het idee dat Google producten zoals Google Places recensies en Google Maps kunstmatig hoger tussen de zoekresultaten komen.

Wat heeft dit met SEO te maken?

Social media en recensies zijn een belangrijk onderdeel geworden van je SEO-strategie. Door te zorgen dat je als restaurant ook op Yelp (of Iens) staat, zorg je dat bezoekers via meerdere kanalen bij jouw product komen.

Het gaat natuurlijk om allerlei zoekresultaten, maar laten we op de recensies focussen. Dat de recensies vanuit Google+ eerder in beeld komen is dus nadelig voor je SEO indien al je recensies op Yelp of Iens staan.

If you can’t beat them, join them!

Keep Calm and Join Them - Google Als de zoekmachine daadwerkelijk uit Google gehaald wordt, ik acht de kans klein, dan hoef je hier niet op in te spelen met je SEO strategie.

Mocht dit niet gebeuren en de klachten zijn wel gegrond, dan is het verstandig om alvast hierop in te spelen.

Zorg dat je meegaat met alle Google producten. Het klinkt evil, maar hier haal je op termijn positief resultaat uit.

Zorg dat je in Google+ vertegenwoordigd bent, richt een positieve Adwords campagne in en werk mee door de juiste rich snippets aan te leveren. Dit laatste leg ik uit in mijn artikel: Gebruik Linked Open Data (LOD).

En nu? Wordt Google nou opgesplitst?

Ik verwacht dat deze motie weinig effect gaat hebben op het gebruik van Google.

Indien de motie wordt aangenomen, zal de zoekmachine wellicht opgesplitst worden, maar dan nog zullen concurrenten klagen dat ze laag in de zoekmachine staan. Aangezien Google zijn eigen ranking factoren hanteert is het moeilijk vast te stellen waarom concurrenten laag in de zoekmachine staan.

Het kan wel zijn dat er banden worden gelegd aan Google, daar zijn ze in Duitsland en Frankrijk al wel mee bezig, maar het opsplitsen verwacht ik niet.

 

De beste SEO teksten schrijven in 11 makkelijke stappen

Op mijn blog test ik SEO technieken en geef ik tips om beter te scoren in de zoekmachine. Mocht je online marketing samen met mij willen oppakken, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen via mijn bedrijf PostAds.

Online marketing door PostAds

Laatste update februari 2017: links aangepast, bijgewerkt volgens laatste SEO standaarden

1 van de belangrijkste punten om goed te scoren is het zorgen van unieke content op je website. Hieronder 11 stappen waarmee je de beste SEO teksten krijgt op je website.

1. Titel van het artikel

Zorg voor een pakkende titel die iedereen wilt lezen.

Ik gebruik hiervoor een online tool en vergelijk enkele titels waarna ik mijn definitieve titel bepaal. Ook de titel voor dit artikel is gebaseerd op een voorbeeld van de “Title maker”. Thanks Michiel Brand via Google+!

SEO titels schrijven

2. Schrijf teksten actief

Zoals Roy Ishak in zijn tekst aangeeft, is het van belang om je teksten actief te schrijven omdat dit levendig en prettig overkomt. Zijn tips:

  • Schrijf in bedrijvende vorm en vermijd passieve of lijdende vorm. Voorbeeld: “veel mensen lezen dit boek” ipv “dit boek wordt door veel mensen gelezen”.
  • Vermijd hulpwerkwoorden en twijfelwoorden zoals “zouden”, “kunnen”, “misschien” en “wellicht””.
  • Streef naar enkelvoudige zinnen en hou deze kort.

3. Gebruik kopteksten om je paragrafen in te delen

Dit hoort eigenlijk iedereen nu wel te weten en valt ook onder SEO basis tips.

4. Ritmisch schrijven

De boodschap blijft beter hangen als tekst swingt doordat je deze ritmisch schrijft.
Maak gebruik van beginrijm (Heerlijk Helder Heineken) of volrijm zodat de zin in het hoofd blijft.

5. Maak gebruik van bullets

Bezoekers willen graag overzicht en lijstjes. Maak dus gebruik van bullets in je tekst.

6. Zorg voor de ideale regellengte

De ideale regellengte telt 65 tot 85 tekens (incl. spaties). Uit een onderzoek van internet marketeer Jim Connolly blijkt dat de leesbaarheid van je webtekst flink keldert bij meer dan 95 tekens, omdat de oogspieren voortdurend extra moeten rekken.

7. Lengte van de tekst

Veel marketeers geven aan dat lengte van de tekst niet uitmaakt voor een goede positie in Google, maar dit klopt niet helemaal. Hou dit altijd in je achterhoofd: geef antwoord op de zoekvraag van de bezoeker!

Een tekst van 10 woorden scoort uiteraard minder goed dan een tekst van 200 woorden, omdat je in 10 woorden niet altijd het volledige antwoord op een vraag kan geven en bezoekers iets meer informatie willen.

8. Scanbare inhoud

Zorg dat paragrafen makkelijk te scannen zijn door maximaal 5 regels te gebruiken in een paragraaf. Op deze manier lezen bezoekers sneller enkele korte stukken op een pagina en onthouden ze blokken informatie.

9. Let op keyword density en prominentie

Keyword density is de dichtheid van een trefwoord op een pagina.

Ook hier zijn de meningen van marketeers over verdeeld, maar wanneer je een tekst schrijft, kan je deze checken op keyword density en prominentie. Om deze twee eigenschappen op een pagina te testen maak ik gebruik van de keyword-density-tool van SEObook.

10. Afbeeldingen in de tekst

Net als kopteksten, is dit punt wel één van de SEO basis tips. Zorg dat teksten leesbaar zijn door gebruik te maken van afbeeldingen in de tekst.

11. Maak gebruik van infographics

Probeer je tekst te versterken in een infographic. Infographics worden tegenwoordig veel gebruikt, snel gedeeld via social media en worden gebruikt om snel informatie over te brengen. Wanneer je naast je tekst, een infographic gebruikt om je tekst te verduidelijken, versterkt dit elkaar.

Op mijn Pinterest account heb ik erg veel SEO Infographics staan waarbij ik merk dat veel volgers deze infographics repinnen of liken.

Gebruikte bronnen voor deze beste SEO teksten

Roy Ishak via royishak.nl
WDL

Val met je webshop niet weg tijdens Sinterklaas

Het is al enige tijd geleden dat ik een artikel over SEO heb geschreven. Dit komt met name omdat ik druk ben met webshops die voorbereid moeten zijn voor de feestdagen.

De feestdagen zoals Sinterklaas en Kerstmis zijn meestal piekmomenten voor je webshop. Bij de meeste webshops zal de omzet van je webshop in de maand ervoor flink stijgen!

Er staan op internet veel tips om te zorgen dat je goed inspeelt op deze periode. Mocht je er veel willen lezen, dan kan je beginnen met deze van SEOshop (EN versie).

Ikzelf ben meer van uitvoeren ipv lezen, maar hierbij de beste tips die ik gevonden heb en daadwerkelijk gebruik om je webshop Sint-ready te maken.

SEO tips voor je Sinterklaas webwinkel

5 Sinterklaas webshop tips!

Zorg voor gepaste producten

Met Sinterklaas geven we cadeau’s aan vrienden of familie en worden er vaak suprise of Sinterklaas avonden georganiseerd. Met een groep spreek je af dat je voor 5 of 10 euro cadeau’s koopt en met een gezellige avond geven we deze kleinigheidjes weg.

Als webshop kan je hierop inspelen door te zorgen dat je een aantal producten aanbied van 5 of 10 euro.

Een extra optie is om prijs filters in je webshop toe te voegen. Zo kunnen bezoekers selecteren dat ze producten willen zien tot 10 euro.

Geef een gratis chocoladeletter

Bij ieder Sinterklaas feest krijg ik chocolade letters, ook al ben ik geen fan van chocola. Een chocoladeletter hoort bij Sinterklaas en als webshop kan je hier leuk op inspelen door bij iedere bestelling een chocoladeletter toe te voegen voor bv 1 euro.

Je kan het ook als extra presentje weggeven, dus bij iedere bestelling een gratis chocoladeletter leveren. Op deze manier werk je aan klantenbinding en heb je kans dat ze volgend jaar nog eens bij je bestellen.

Natuurlijk kan je dit ook doen met strooigoed of Sinterklaas versiering.

Inpakservice webshop

Zorg natuurlijk dat iedere bestelling ingepakt kan worden met Sinterklaas papier. In 2014 bestel je op een webshop omdat het snel en handig is en dan is het mooi als iedere bestelling ook ingepakt kan worden.

Laat bezoekers een opmerking plaatsen

Dit zie ik niet vaak bij webshops, maar dit zou mij zeker overhalen om te bestellen. Zorg ervoor dat klanten een opmerking kunnen plaatsen bij een bestelling. Op deze manier kunnen klanten aangeven dat ze ieder product apart ingepakt willen hebben of wellicht hebben ze een Sint-wens die ze op het pakketje geschreven willen hebben.

Sinterklaas shoppen in style

In veel webshop pakketten is het mogelijk om de uitstraling van de site (tijdelijk) aan te passen. Net als in een normale winkelstraat werkt sfeer op een webshop mee om de klant over te halen tot een bestelling.

Sinterklaas webshop, miljoenen SEO tips

Zoals ik al aangaf staan er op internet miljoenen tips hoe je je webshop goed inricht voor de feestdagen. Je kan je bezig houden met al deze tips te lezen OF je begint nu om 1 van de tips in te richten.

Succes en mocht je vragen hebben met betrekking tot SEO of SEA, dan kan je mij altijd contacten.

Je kan hieronder nog meer tips kwijt, maar ik zie liever webshops die de feestdagen volgens jou goed aanpakken. Welke Sinterklaas webshops zorgen dat je daar graag koopt?

Zo kreeg ik 6 keer zoveel bezoekers op mijn website

Deze website gebruik ik al een aantal jaar om SEO technieken uit te proberen, jullie informatie te geven over SEO strategie en Adwords tips te geven.

Dit gaat goed, heb al een aantal volgers op Twitter, nu ook nieuwsbrief abonnees en een hoop bezoekers op mijn website. Toch keek ik vorige week in Analytics en zag dat ik 6 keer zoveel bezoekers had dan normaal! WOW!

Statistieken website, zo kreeg ik 6 keer zoveel bezoekers op mijn blog

Een aantal maanden geleden kreeg ik van een klant de vraag wat Semalt in de Google Analytics statistieken betekende?

Ik ben meteen op onderzoek gegaan, heb veel gevonden en werd meteen door Semalt medewerkers aangesproken op Twitter en op de mail. Online kwam ik nog weinig informatie tegen, het bedrijf bleek ook nog niet zo lang te bestaan, waardoor ik meteen het idee had om het onderwerp te gebruiken voor een blogartikel.

Het artikel, Wat is Semalt en waarom bezoeken ze mijn website?, voldeed aan een hoop SEO wensen, waardoor het artikel ook daadwerkelijk populair werd.

Waarom werkte dit artikel zo goed en blijven andere artikelen vaak steken op een paar bezoekers?

Het artikel had veel te maken met vraag en aanbod! Veel mensen, ook in Nederland, waren op zoek naar informatie over Semalt en het was online nog bijna niet te vinden!

Waarom kreeg ik zoveel bezoekers?

Eén van de belangrijkste SEO aspecten is dat je antwoord geeft op een vraag die gesteld wordt. Mensen vragen dus “Wat is Semalt” en ik geef daar direct een (volledig) antwoord op.

Kan je helpen om ook veel meer bezoekers te krijgen? Ik denk het wel!

Ik verdien uiteraard geen geld met mijn site, ik wil jullie alleen tips geven over zoekmachine optimalisatie en online adverteren, Mocht je dus ooit iets willen weten over 1 van deze onderwerpen, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.

Ik kan je (vrijblijvend) helpen met je SEO vraagstukken, je Adwords campagne of Adwords examen en wie weet kom ik een onderwerp tegen waar ik een uitgebreid blogartikel over schrijf.

Je kan mij mailen of via Twitter benaderen.

 

Adwords heeft wel invloed op positie in de zoekresultaten

Veel online marketeers geven aan dat adverteren in zoekmachines geen invloed heeft op de positie van de website in de zoekresultaten. Dit is waar, maar op de lange termijn heeft dit wel degelijk invloed!

Waarom heeft Adwords invloed op SEO?

Bijvoorbeeld: Bezoekers bestellen een product bij een webshop die ze via een advertentie hebben leren kennen. Ze klikken dus op een Adwords advertentie.

Dit product bevalt en een aantal weken later gaat de bezoeker nogmaals naar die webshop. De klant weet immers het adres en hoeft niet via de advertenties naar de webshop te gaan.

Zoekmachines houden dergelijk gedrag bij en zien dat een bezoeker vaker naar die webshop gaat om een conversie te doen. Deze resultaten worden bijgehouden in het Google profiel.

De waarde van de webshop in de zoekresultaten wordt hiermee licht verhoogd want de bezoeker vindt die webshop beter dan een andere.

Indirect helpt Adwords dus wel degelijk voor een verbetering in de zoekresultaten en is het een SEO techniek.

https zorgt voor betere positie in de zoekmachine

Afgelopen maanden heeft Google een extra ranking factor toegevoegd, namelijk de https-factor. (bekijk hier alle Google ranking factoren)

Het werd aangekondigd als een kleine Google update, maar in statistieken is te zien dat websites met een beveiligde verbinding een betere positie krijgen dan ‘normale’ websites!

Wat is HTTPS?

Een website op https krijg je door een SSL certificaat in te richten op je webserver. Een SSL certificaat zorgt ervoor dat de ingevoerde gegevens veilig worden opgeslagen en verstuurd via internet. Je kan zien of een website een certificaat heeft aan het slot in de adresbalk.

domein validatie als https-factor

Er zijn verschillende https-beveiligingen namelijk zoals basis-ssl: domein validatie, organisatie SSL & extended SSL (best beveiligde). Ik heb nog geen verschil gezien of een top beveiliging beter werkt dan de domein validatie. Uiteraard is de domein validatie een stuk goedkoper dan de extended versie (de kosten van domein validatie zijn rond 25 euro per jaar). Bij de extended https-verbinding krijg je ook je naam in de domeinnaam, zodat je zeker weet dat dit veilig is.

https-factor voor SEO door extended SSL

Hoe kom je aan https verbinding?

De website bouwer heeft de website op een webserver ingericht, wellicht heb je dit zelf gedaan. Dit moet aangepast worden.

Waar de website gehost wordt, kan je een SSL-certificaat aanvragen. Nadat dit gedaan is, kan je de website verplaatsen naar een aparte map of server om op die manier het certificaat ingesteld te krijgen.

Nadat dit ingesteld is, heb je een SSL-certificaat geïnstalleerd en zodoende een https-verbinding op je website.

Overstappen of nog even wachten?

Veel SEO-specialisten en medewerkers van Google geven aan dat deze ranking-factor nog niet veel invloed heeft op de zoekresultaten.

Ikzelf merk bij verschillende websites dat het wel degelijk een verschil is en kom met de websites met https-verbinding hoger in de zoekmachine dan voorheen. De https-factor lijkt dus zowel internationaal als lokaal van invloed te zijn op SEO.

Wanneer je de filosofie van Google (en andere zoekmachines) begrijpt, is het logisch dat ze websites met een SSL certificaat een hogere positie gaan geven.

Bedrijven die serieus met hun business bezig zijn, willen goed beveiligd zijn, geven meer uit aan hun website en zorgen dat hun website continu verbeterd wordt. Dit is goed voor de zoekmachine. Ik snap dat kleine partijen dit natuurlijk ook doen, maar dit zal langzamer gaan. Diegene die het best (en snelst) inspringt op nieuwe ontwikkelingen online, verdient een hogere positie in de zoekmachine.

Mijn advies is om nu al over te stappen indien je voor wil blijven op de concurrenten in je branche.

Update 2017: ik heb het nu ook doorgevoerd op mijn persoonlijke site en op die van mijn bedrijf. Nu is het wel de tijd om dit door te voeren!

Mocht je meer informatie hierover willen, aarzel dan niet om mij te mailen of te Twitteren.