web 3.0. linked open data (LOD)

Toekomst van zoekmachines, gebruik linked open data (LOD)

In mijn artikel hoe de zoekmachine er in 2015 uit ziet, maakte ik al melding van het gebruik van stukken code waardoor de zoekmachine de website beter kan begrijpen en indelen, zogenaamde rich snippets. Ik heb veel gediscussieerd met online marketeers, waarbij we het vaak hadden over het feit dat het niet zo’n vaart zou nemen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het WEL zo snel kan gaan, omdat ik continu vanuit Google berichten hoor die mijn toekomstvisie ondersteunen.

Mocht je mijn visie op zoekmachines in 2015 nog niet hebben gelezen, dan kan je dat beter eerst doen via: Hoe ziet een zoekmachine er over 2 jaar uit?

Linked Open Data (LOD)

Op internet worden connecties gemaakt tussen alle data die online staat, dit wordt al jaren gedaan. Dit kan alleen als de gegevens voldoen aan enkele standaarden, zoals

  1. Maak gebruik van URI’s, URI = URL + URNiets wat online zo’n beetje standaard is.
  2. Maak gebruik van het http protocol, zodat iedereen erbij kan.
  3. Maak gebruik van de standaarden van W3C en gebruik RDF (resource description framework)
  4. En nu het belangrijke punt: maak links van gerelateerde onderwerpen wanneer je een tekst op internet plaatst. Zorg ervoor dat de links niet alleen binnen je eigen website vallen, maar maak ook gebruik van sites zoals Wikipedia en dergelijke. Wanneer de beschrijving van de link ook een goede omschrijving omvat, wordt de data van verschillende sites goed gelinkt.

 

In deze video worden de basis principes uitgelegd van Linked Open Data. Iets wat al jaren bekend is in de online wereld.

Is Linked Data hetzelfde als Linked Open Data?

Alle websites maken toch al jaren gebruik van Linked Data? Het verschil zit nu in het gebruik van de standaarden en daarom is dit ook interessant voor online marketeers. Zoekmachines gebruiken de standaarden en open data om samen het antwoord te maken voor de gebruiker.

Wat betekent dit nou voor mijn positie in Google?

LOD gaat een grotere rol spelen in zoekmachines want door dit goed in te zetten kan je als zoekmachine het antwoord geven wat de bezoeker verwacht. Als bedrijf met een website zal je snel moeten inspelen op deze standaarden zodat je ook in de toekomst goed blijft scoren in de zoekmachine.

Door je data als Linked Open Data te presenteren kom je ook makkelijk op vergelijkingsites en communities, waardoor je indirect ook werkt aan linkbuilding.

Toekomst

Dit is pas de basis informatie over LOD. Linked Open Data wordt nu opgepakt door zoekmachines en andere websites, waardoor het nu nog niet heel bekend is. Als online marketeer vind ik dat je hier al wel mee bezig moet zijn om te zorgen dat je website in de toekomst goed blijft scoren in de zoekmachine.

Door het gebruik van rich snippets en Linked Open Data zal mijn toekomstvisie voor de zoekmachine eerder realiteit zijn dan veel mensen verwachten!

Bronnen:

http://searchengineland.com/future-seo-linked-open-data-lod-175839

http://www.ordina.nl/nl-nl/blogs/2013/mei/nog-sexier-met-linked-data/

http://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_web