https zorgt voor betere positie in de zoekmachine

Afgelopen maanden heeft Google een extra ranking factor toegevoegd, namelijk de https-factor. (bekijk hier alle Google ranking factoren)

Het werd aangekondigd als een kleine Google update, maar in statistieken is te zien dat websites met een beveiligde verbinding een betere positie krijgen dan ‘normale’ websites!

Wat is HTTPS?

Een website op https krijg je door een SSL certificaat in te richten op je webserver. Een SSL certificaat zorgt ervoor dat de ingevoerde gegevens veilig worden opgeslagen en verstuurd via internet. Je kan zien of een website een certificaat heeft aan het slot in de adresbalk.

domein validatie als https-factor

Er zijn verschillende https-beveiligingen namelijk zoals basis-ssl: domein validatie, organisatie SSL & extended SSL (best beveiligde). Ik heb nog geen verschil gezien of een top beveiliging beter werkt dan de domein validatie. Uiteraard is de domein validatie een stuk goedkoper dan de extended versie (de kosten van domein validatie zijn rond 25 euro per jaar). Bij de extended https-verbinding krijg je ook je naam in de domeinnaam, zodat je zeker weet dat dit veilig is.

https-factor voor SEO door extended SSL

Hoe kom je aan https verbinding?

De website bouwer heeft de website op een webserver ingericht, wellicht heb je dit zelf gedaan. Dit moet aangepast worden.

Waar de website gehost wordt, kan je een SSL-certificaat aanvragen. Nadat dit gedaan is, kan je de website verplaatsen naar een aparte map of server om op die manier het certificaat ingesteld te krijgen.

Nadat dit ingesteld is, heb je een SSL-certificaat geïnstalleerd en zodoende een https-verbinding op je website.

Overstappen of nog even wachten?

Veel SEO-specialisten en medewerkers van Google geven aan dat deze ranking-factor nog niet veel invloed heeft op de zoekresultaten.

Ikzelf merk bij verschillende websites dat het wel degelijk een verschil is en kom met de websites met https-verbinding hoger in de zoekmachine dan voorheen. De https-factor lijkt dus zowel internationaal als lokaal van invloed te zijn op SEO.

Wanneer je de filosofie van Google (en andere zoekmachines) begrijpt, is het logisch dat ze websites met een SSL certificaat een hogere positie gaan geven.

Bedrijven die serieus met hun business bezig zijn, willen goed beveiligd zijn, geven meer uit aan hun website en zorgen dat hun website continu verbeterd wordt. Dit is goed voor de zoekmachine. Ik snap dat kleine partijen dit natuurlijk ook doen, maar dit zal langzamer gaan. Diegene die het best (en snelst) inspringt op nieuwe ontwikkelingen online, verdient een hogere positie in de zoekmachine.

Mijn advies is om nu al over te stappen indien je voor wil blijven op de concurrenten in je branche.

Update 2017: ik heb het nu ook doorgevoerd op mijn persoonlijke site en op die van mijn bedrijf. Nu is het wel de tijd om dit door te voeren!

Mocht je meer informatie hierover willen, aarzel dan niet om mij te mailen of te Twitteren.