Kosten Adwords verlagen – deel 4 – Locatie targetten

In mijn blogreeks om Adwords budget te besparen geef ik deze keer tips over locatie targetting in Adwords.

Target alleen op publiek waar je iets aan hebt

Als marketeer wil je het liefst alleen budget uitgeven aan bezoekers die daadwerkelijk iets bij jouw klant gaan kopen. Een belangrijk onderdeel hiervoor is het inrichten op basis van locatie.

locatie targetting adwordsWanneer je een nieuwe campagne aanmaakt, staat de locatie standaard ingesteld op het land wat in je account is geselecteerd, in mijn geval Nederland.

Aangezien ik bijna nooit een campagne maak die hetzelfde is voor heel Nederland, kies ik hier voor het selecteren van locaties. Op deze manier kan ik verschillende campagnes maken voor Groningen en Breda bijvoorbeeld.

Wanneer je een campagne maakt voor een schoenenwinkel in Amsterdam, is het verstandig om de locatie targetting te beperken tot regio Amsterdam.

Welke opties in locatie targetting zijn er?

Er zijn verschillende mogelijkheden om locaties in te stellen voor je Adwords account.

  • Locatie: het is mogelijk om landen, provincies en steden te selecteren en toe te voegen als targetting. Op deze manier kan je dus Amsterdam kiezen wanneer je een campagne maakt voor de schoenenwinkel in Amsterdam.
  • Radius: het is ook mogelijk om een radius te targetten.
    • Stad: Wanneer de schoenenwinkel klanten heeft die ook net buiten Amsterdam wonen, kan de campagne getarget worden op 5 kilometer rondom Amsterdam.
    • Postcode: Met radius targetting kan je ook een deel van een stad targetten door een postcode in te vullen met een radius van bv 1 km. Op die manier bespaar je budget wanneer je alleen producten levert aan een deel van de stad. Dit is handig wanneer een grote concurrent in de stad groter is dan je en je geen budget wil verspillen aan klanten die toch eerder gaan shoppen bij de concurrent aan de andere kant van de stad.

Uitsluiten van locaties

Ook is het mogelijk om locaties uit te sluiten. Op die manier kan je selecteren dat je advertenties niet in een bepaalde regio, stad of dorp getoond moeten worden.

Deze optie gebruik je wanneer je bij locatie targetting kiest voor radius targetting, waarbij je een bepaald gebied in de radius niet wil targetten.

Bijstellen van een bod voor een bepaalde regio

Naast het selecteren van je locaties, is het ook mogelijk om bodwijziging te doen bij bezoekers in een bepaalde locatie. Wanneer ik de campagne voor de schoenenwinkel in Amsterdam heb getarget op Amsterdam en Amstelveen (in de buurt van de winkel), kan ik ervoor kiezen om bezoekers eerder te bereiken door mijn bod voor een klik in dat gebied te verhogen met 50%.

bod verhogen voor een bepaalde locatie

Door deze aanpassing te doen, zal mijn budget eerder naar bezoekers uit Amstelveen gaan.

Door goed gebruik te maken van locatie targetting en het bijstellen van een bod op locatie, zorg je dat je budget in Adwords op gaat aan publiek dat je daadwerkelijk wil targetten.

Lees ook mijn andere artikelen om Adwords budget te besparen