Kosten Adwords verlagen – deel 1 – zoeknetwerk met display selectie

In mijn blogreeks om Adwords budget te besparen geef ik deze keer tips over het gebruik van het zoek- en displaynetwerk om de kosten van Adwords te verlagen.

Keuze maken voor display of zoeknetwerk

Bij het aanmaken van een nieuwe Adwords campagne staat deze standaard op zoeknetwerk met display selectie. Hierdoor is zowel het zoek- als display netwerk van Google Adwords ingeschakeld.

In alle gevallen zet ik de campagne altijd in voor OF het zoeknetwerk OF het displaynetwerk. Ik heb deze nog nooit gecombineerd.

zoeknetwerk met display selectie kiezen in Google Adwords?Wanneer je een campagne inricht voor alleen het zoeknetwerk komen je advertenties alleen op de zoeksites van Google zoals Google.nl. De advertentie is gerelateerd aan de zoekvraag van de bezoeker waardoor ook veel bezoekers klikken op je advertentie.

Wanneer je kiest voor het display netwerk komen de advertenties op sites zoals Gmail en YouTube, maar ook de sites waar Google als zoekpartner ingesteld is zoals nu.nl, telegraaf.nl en marktplaats.nl. Over zoekpartners geef ik volgende keer advies.

Wanneer je beide netwerken aanzet zullen de kosten voor de campagne ook verdeeld worden over beide netwerken. De kosten zullen hier sneller op zijn dan wanneer je de campagne inricht op alleen het zoeknetwerk of alleen het display netwerk.

Wanneer zet ik het zoeknetwerk met display selectie aan?

De optie zit er natuurlijk niet voor niks in en is er ook niet alleen voor gemaakt om geld van klanten te bemachtigen.

In de volgende situaties kan het verstandig zijn om zowel zoek- als het display netwerk te selecteren:

  • Wanneer je weinig tijd hebt om de advertentie campagnes in te richten.
  • Wanneer je een nieuw product snel bekend wil maken onder een groot publiek.
  • Wanneer het product heel specifiek is, waardoor je op meerdere pagina’s te zien wil zijn.

Weetjes over zoeknetwerk met display selectie

  • De optie staat standaard geselecteerd bij het aanmaken van een nieuwe advertentiecampagne in Google Adwords.
  • Het display netwerk bevat meer dan 1.000 websites, hier komen dagelijks websites bij.
  • Het is mogelijk om bepaalde websites te selecteren waar je advertentie op komt.

Wil je meer weten over het zoeknetwerk met display selectie?

Eerder heb ik een uitgebreid artikel geschreven over de verschillende tussen het zoek- en display netwerk van Google Adwords. Mocht je hier meer over willen lezen, lees dan “Verschil zoek en displaynetwerk“.

Gerelateerde berichten op erikhermeler.nl