Kosten Adwords verlagen – deel 3 – mobiel targetten

In mijn blogreeks om Adwords budget te besparen geef ik deze keer tips over het inrichten van de advertentiecampagne voor mobiel gebruik.

Advertentiecampagne uitzetten voor mobiele gebruikers

Wanneer je de keuze hebt genomen om de advertentiecampagne voor het zoek- of display netwerk in te richten en hebt hierbij de zoekpartners uit gevinkt, kan je kiezen op welke apparaten de advertenties op getoond moeten worden.

Bij een normale instelling adverteer je op alle apparaten zoals pc’s, Macbooks, smartphones en tablets. Je budget wordt dus ook over deze apparaten verdeelt.

Adwords optimalisatie, mobiel gebruik uitzetten

Door te klikken op “Bodaanpassing voor mobiel wijzigen”, krijg je de optie om het bod voor mobiele gebruikers te verlagen ten opzichte van je normale bod per zoekwoord.

Verlaag je bod voor mobiele gebruikers met 100%

Ik verlaag het bod van mobiele telefoons met een browser bijna altijd met 100%!

Mobiele apparaten met volledige browser zijn echt alleen telefoons, niet de tablets of mini-iPads.

In de praktijk zien we dat veel bezoekers vanaf hun telefoon niet snel een aankoop doen en weinig op de advertenties klikken. Hierdoor wil je ook niet meebieden in de advertentieveiling van mobiele apparaten.

Wanneer kies ik wel voor mobiele apparaten?

Er zijn veel kansen met het richten op mobiele gebruikers dus het niet altijd verstandig om het bod met 100% te verlagen.

In de volgende situaties verlaag je het bod voor mobiele apparaten NIET:

  • Je bent een (afhaal)restaurant en en wilt bezoekers die op hun telefoon op zoek zijn naar een eettentje.
  • Je bent een winkel in de binnenstad en hebt acties of uitverkoop waar je mensen uit de buurt op wilt attenderen.
  • Je bereikt niet genoeg mensen met je huidige advertentiecampagne.