Adwords heeft wel invloed op positie in de zoekresultaten

Veel online marketeers geven aan dat adverteren in zoekmachines geen invloed heeft op de positie van de website in de zoekresultaten. Dit is waar, maar op de lange termijn heeft dit wel degelijk invloed!

Waarom heeft Adwords invloed op SEO?

Bijvoorbeeld: Bezoekers bestellen een product bij een webshop die ze via een advertentie hebben leren kennen. Ze klikken dus op een Adwords advertentie.

Dit product bevalt en een aantal weken later gaat de bezoeker nogmaals naar die webshop. De klant weet immers het adres en hoeft niet via de advertenties naar de webshop te gaan.

Zoekmachines houden dergelijk gedrag bij en zien dat een bezoeker vaker naar die webshop gaat om een conversie te doen. Deze resultaten worden bijgehouden in het Google profiel.

De waarde van de webshop in de zoekresultaten wordt hiermee licht verhoogd want de bezoeker vindt die webshop beter dan een andere.

Indirect helpt Adwords dus wel degelijk voor een verbetering in de zoekresultaten en is het een SEO techniek.