Wat is PageRank en is het nog relevant in 2013?
Wat is PageRank?
Alle websites op internet hebben een PageRank. De PageRank is de waardering van een website gemeten door Google. Andere zoekmachines, zoals Bing, gebruiken een vergelijkbaar model om websites te waarderen.
Wat doet PageRank?
Een website kan een PageRank van 0 tot 10 hebben, waarbij een 10 hoger gewaardeerd wordt dan een 0. Achter de schermen bij Google worden PageRanks van 0,0001 tot 99999 gebruikt, maar dit is vertaald in 0 t/m 10 zodat niet duidelijk kan worden getoetst hoe je een PageRank verbeterd.
PageRank is 1 van de 200 factoren die wegen hoe je website in de zoekresultaten van Google getoond wordt. Wanneer twee gelijkwaardige websites met een andere PageRank een resultaat op een zoekvraag hebben, zal de website met de hoogste PageRank boven de andere getoond worden.
Hoe kom je aan een hoge PageRank?
Wanneer website A naar website B linkt krijgt website B een hogere PageRank. De waarde van de link wordt ook bepaald aan het aantal links die website A al heeft. Wanneer website A 100 links bevat, is de waarde van de link die naar website B gemaakt is, lager dan wanneer website A enkele links heeft. Dit om zogenaamde linkfarms, websites met alleen maar links, te bestraffen in de zoekmachine.
Is de PageRank nog relevant in 2013?
PageRank is ook in 2013 nog 1 van de factoren waarmee Google bepaalt welke volgorde gebruikt wordt bij het tonen van zoekresultaten. De factoren waarmee PageRank bepaald wordt zullen wel wijzigen, maar het blijft een waarde waarmee de kwaliteit van een website aangetoond wordt, dus zal Google dit altijd blijven gebruiken.