Wat is “vitaly rules Google” in Google Analytics?

Ik zie regelmatig vreemde verwijzingen in mijn website statistieken via Google Analytics. Al eerder kreeg ik te maken met een dergelijk fenomeen genaamd semalt. Via mijn artikel over de referral spam van Semalt kreeg ik veel vragen en ook werd er vanuit Semalt contact opgenomen via mijn Twitter kanaal.

Deze keer zag ik vreemde tekens in mijn Analytics account en kon dit ook bij verschillende klanten van ons zien. De vreemde tekens zoals ( ͡° ͜ʖ ͡°) en (ʘ‿ʘ) vallen erg op namelijk.

Hieronder enkele statistieken van Postads.nl, mijn online marketing bedrijf.

referral spam met vitaly rules google  postads.nl

Wat is Vitaly Rules Google?

Het is Ghost Spam of referral spam waar je eigenlijk niks aan hebt. Normaal werd er via een dergelijke manier een product gepromoot, maar voor nu is niet duidelijk waarom ze dit doen.

Waarom komt dit in Google Analytics?

Via een automatische bot wordt er vanaf een pc een keyword ingevoerd in een Google domein en daarna bezoekt die pc jouw website. Hierdoor lijkt het dat je website vindbaar is op de term “Vitaly Rules Google”, maar dit klopt natuurlijk niet.

Waarom doen ze dit?

Via deze manier komt de term in je Analytics statistieken, waardoor je zelf gaat zoeken wat Vitaly Rules zijn. Ditzelfde gebeurde bij Semalt wat voor Semalt heel veel naamsbekendheid opleverde. Semalt biedt namelijk een SEO pakket aan wat je kan kopen via hun website. Door hun naamsbekendheid zullen ze vast meer verkocht hebben dan ik, maar goed kwaliteit gaat boven kwantiteit natuurlijk :).

Vitaly Rules Google is nog niet bekend als merk, wellicht dat een bedrijf iets probeert te bewijzen en dat dat in de toekomst pas duidelijk wordt, voor nu heb ik nog geen idee waarom ze dit doen.

Heeft dit invloed op de bouncerate en werkt dit door voor mijn SEO?

Het is belangrijk om zo hoog mogelijk in de zoekmachine te staan. Google hanteert meer dan 200 factoren waaronder de bounce rate van een website. Een dergelijke spam-bot bekijkt je pagina eenmalig en gaat dan van de site af. Hierdoor krijg je dus een bouncerate van 100% op dat trefwoord.

Google ziet dergelijke opdrachten en verwijzingen na enige tijd en zullen dit aanmerken als spam. Dit houdt in dat het geen invloed heeft op je positie in Google.

Wat kan ik er tegen doen?

Je kan dergelijke spam het beste filteren in Google Analytics. Op die manier komt het niet meer tussen je statistieken.

Dit kan als volgt:

  1. Log in op Analytics
  2. Klik op “Beheerder”
  3. In het eerste tabblad, klik op “alle filters”
  4. Kies “nieuwe filter”
  5. Kies een naam, ik heb “Keyword spam” gekozen
  6. Kies de optie “Custom”
  7. Bij filterveld kies je voor “Campagneterm” (niet zoekterm)
  8. Je vult bij de filter alleen “vitaly rules google” zonder de vreemde tekens.
  9. Je geeft aan dat de filter beschikbaar moet zijn op de weergaves en slaat de filter op.
  10. De filter zal niet altijd meteen werken, soms kan dit 24 uur duren (net als bijna alle wijzigingen in Analytics beheer)

Bekijk een screenshot hieronder hoe ik het gefilterd heb bij PostAds.nl. Google Analytics van internet marketing bureau PostAds

Meer informatie over spam of hoger in de zoekmachine komen?

Ik gebruik mijn persoonlijke site om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen van online marketing. Regelmatig krijg ik dergelijke vragen ook van mijn klanten bij PostAds.

Met PostAds zorgen we dat we meer rendement uit je website halen. Al onze werkzaamheden zijn daarop gericht. Wij zorgen ervoor dat je hoog in de zoekmachine staat, dat je op de juiste manier adverteert in Google Adwords, dat social media goed ingezet wordt en dat je van de bezoekers ook daadwerkelijk klanten maakt. Mocht je op zoek zijn naar een goed online marketing bureau in de regio Breda die je maandelijks contact om als specialist mee te ondernemen, neem dan contact op met PostAds.

Gerelateerde berichten op erikhermeler.nl