SEO doe je omdat je op bepaalde zoektermen goed wilt scoren. Je wilt immers dat bezoekers je vinden op het woord of de woordcombinatie die jij wilt. Ik wil bijvoorbeeld gevonden worden op de combinatie SEO tips.
Waar moet je op letten wanneer je SEO trefwoorden kiest?
Wanneer je start met SEO woorden kiezen, dan let je op de volgende punten:
- Welke woorden passen het beste bij mijn producten (bv: autoverzekering)
- Wat zijn de meest algemene termen daarvoor
- Welke combinaties zijn hiermee mogelijk (bv autoverzekering afsluiten, autoverzekering online afsluiten, autoverzekering BMW afsluiten)
- Heb ik er meer aan als ik mijn plaats hieraan toevoeg (bv autoverzekering afsluiten Breda)
- Gebruiken mensen eerder meervoud of enkelvoud als SEO trefwoord
- Probeer 2, 3 of 4 trefwoorden te combineren om ervoor te zorgen dat je het beste zoekwoord kiest waarbij het publiek echt bij jou moet komen.
- Kies de beste 10 trefwoorden en ga deze gebruiken om te optimaliseren.
Zoekvolume en concurrentie controleren
Wanneer je iets verder bent met SEO, kan je ervoor kiezen om het zoekvolume en de concurrentie te controleren. Het zoekvolume kan je controleren via Google Adwords via de zoekwoorden planner.
De concurrentie is ook daarin te controleren, maar je kan ook je gewenste SEO trefwoord in Google zoeken en kijken hoe je concurrenten staan. Op basis van deze gegevens, ga je kijken hoe je zelf beter kan gaan scoren op je website.
SEO stap voor stap
Zoekwoorden kiezen en concurrenten vergelijken kan heel uitgebreid, maar voor nu hou ik het bij de basis. Het is onderdeel van de SEO stap voor stap cursus, die hier gratis in te zien is. Dit stappenplan werk ik regelmatig bij om ervoor te zorgen dat je op een goede manier SEO leert.